Hèhè, hij is er eindelijk: de nieuwe Hammerhead Karoo fietscomputer. Geen Karoo 3, maar ‘gewoon’ Karoo. Is dit hét alternatief voor Garmin en Wahoo waar zoveel gebruikers op zitten te wachten? Spoiler: na twee maanden testen denk ik van wel! De nieuwe Karoo gaat €499,99 kosten.

Nadat SRAM in 2022 de portemonnee trok om Hammerhead toe te voegen aan hun portfolio, was wel te verwachten dat de volgende versie van de Karoo fietscomputer flink verbeterd zou worden. Gebruikers van de vorige versie, de Karoo 2 (uit 2021), waren erg enthousiast over het ding. Maar er werd – terecht- veel geklaagd over de korte accuduur en het feit dat Shimano de koppeling met Di2 heeft verboden (nadat SRAM Hammerhead overnam).

Hammerhead Karoo, uitgebreid getest

Tijdens het perskamp waarin ik de nieuwe SRAM RED AXS groep kon testen (review hier), kreeg ik ook gelijk de nieuwe Hammerhead Karoo mee. Zodoende kon ik ‘m uitgebreid testen tot aan het embargo van vandaag (15 mei). In dit artikel alle specs én mijn ervaringen van de afgelopen twee maanden.

Eerst maar even de specificaties. De nieuwe computer heeft een kleuren touchscreen van 3.2″ en weegt 115 gram. Het beste nieuws is misschien wel de verbeterde accuduur. De Karoo gaat (ik heb het zelf getest) meer dan 15 uur mee op een volle batterij. Opladen gaat via USB-C, in een half uur laad je hem 30% vol, in 2,5 uur tot 100%.

De Karoo heeft een quad core 2.0ghz processor, waarmee hij 2x zoveel rekenkracht heeft als zijn voorganger. Ik heb dan ook nooit het gevoel gehad dat ik ergens op moest wachten. Routes laden gaat rap, opnieuw berekenen ook. Trainingen laden, synchroniseren, versturen naar Strava of de AXS app, alles gaat razendsnel.

In de doos zit een transporthoesje, een lanyard (touwtje) om ‘m mee te zekeren aan je stuur, een USB-kabel, een Hammerhead mount en een U-turn adapter (voor je bestaande mount).

Navigeren met de Karoo

Een fietscomputer doet tegenwoordig meer dan bijhouden hoe snel je hoeveel kilometers fietst. Hij moet bij voorkeur ook kunnen navigeren. Dat heb ik uitgebreid kunnen testen. Bij de eerste keer opstarten kies je welke landenkaarten je wilt installeren. Er is 64Gb intern geheugen aanwezig. Met Nederland, Italië en een deel van Duitsland geïnstalleerd heb ik nu 6,8Gb gebruikt. Dat laden gaat redelijk rap en hoef je uiteraard maar 1x te doen. Het gaat overigens via Wifi, dat ook ondersteund wordt naast Bluetooth en ANT+.

Daarna is het tijd om een route te laden en te gaan fietsen. Ik koppelde de Karoo aan mijn Strava-account en kreeg na een korte synchronisatie alle routes uit mijn Strava profiel te zien. Een geladen route wordt dankzij verbinding met GPS, GLONASS, Galileo, QZSS en BEIDOU prima verwerkt. Je krijgt mooi op tijd te zien waar je moet afslaan en op de kaarten zijn de kleinste offroad weggetjes te zien. Bij afslagen verschijnt er een kleine pop-up die laat zien hoeveel meter je nog moet tot de afslag. Als je wilt krijg ook nog een geluidssignaal.

Ik reed tijdens de testperiode veel routes, ook lange en lastige offroad routes zoals de Hermannsweg en de Limburg Divide (verslag in de leuke Gravelspecial die je in onze shop kunt bestellen). Na 10,5 uur navigeren had ik nog 30% accu over, zonder de batterijbesparingmodus te hebben gebruikt. Keurig resultaat!

Geweldig scherm

Met de Companion app geïnstalleerd (zie verderop) kun je een route ook gewoon direct vanuit mail of Whatsapp naar de Karoo toesturen, kwestie van seconden. Kort en krachtig: het is een genot om de Karoo te gebruiken voor navigatie. Het scherm is ontzettend helder en duidelijk. Je kunt simpel met twee vingers inzoomen op het scherm zoals je op een telefoon of tablet doet. Dat scherm is geweldig. Nauwelijks reflecties, duidelijke kleuren en perfecte helderheid. Beter dan van welke andere fietscomputer ik ook testte. Dankzij de ingebouwde ambient light sensor wordt de helderheid aangepast aan de omstandigheden. Dat is een van de redenen dat de accu nu zoveel langer meegaat.

Hieronder een kort fragment waarin je wat van de schermen langs ziet komen:

Companion app Hammerhead Karoo

Ik zei al dat een fietscomputer tegenwoordig meer moet kunnen dan km’s tellen. Naast navigeren moet hij ook kunnen verbinden met externe sensoren en derde partijen. Dat kan de Karoo uiteraard ook allemaal. Ik kon hem simpel koppelen aan diverse powermeters, hartslagsensors, een radar en de elektronische SRAM AXS groepsets. Ik heb ‘m gekoppeld aan mijn Strava-account, aan Trainingspeaks en aan de nieuwe Hammerhead companion app op de telefoon. Trainerroad, Komoot, RideWithGPS en nog wat 3th parties worden ook ondersteund.

De Hammerhead companion app is nieuw en is eigenlijk alleen een bruggetje tussen de fietscomputer en de buitenwereld. Hij zorgt ervoor dat je geen wifi nodig hebt om te synchroniseren. En dat Live Tracking mogelijk is, waarmee anderen jou kunnen volgen tijdens het fietsen. Als je de link daarvoor deelt met het thuisfront of je fietsmaten, krijgen zij toegang tot je live locatie en ritgegevens. Leuk en veilig!

Daarnaast kun je als je dat wilt pop-up op je fietscomputer krijgen als je berichten of mail op je telefoon ontvangt. Niet echt rustgevend, maar in sommige gevallen wel handig. Strava’s Live segments wordt uiteraard ook ondersteund.

Trainingen

Van een fietscomputer uit het topsegment mag je verwachten dat hij ook trainingen ondersteunt. Dat doet de Karoo dan ook. Ik gebruik Join als trainingsapp. Een training kan ik exporteren vanuit Join naar een gratis Trainingspeaks acount. Daarmee komt de training automatisch op de Karoo. Duurt echt nog geen 5 seconden voordat je op pad kunt. Wat heel tof is aan het touchscreen, is dat er heel veel data tevoorschijn te toveren is door wat te klikken. Zo kun je makkelijk zien wat je gemiddelde vermogen in een blokje was, of je de verschillende blokken een beetje goed hebt uitgevoerd etc.

Wat ik alleen mis is de optie om tijdens het fietsen simpel een dataveld te wijzigen. Iets wat Garmin wel kan. Daar houd je je vinger even op een dataveld, waarna die te wijzigen is. Karoo ondersteunt dit (nog) niet. Niet iets wat je heel vaak gebruikt, maar soms wel handig. Nu moet je even een paar stapjes het menu op de fietscomputer in.

Profielen en Climber

De computers uit het topsegment lijken veel op elkaar. De Karoo heeft eigenlijk alles aan boord wat de concurrentie ook heeft. Dus ook verschillende profielen. Zo werk ik met een profiel voor tijdritten, eentje voor gravelen, een indoor profiel en één voor gewoon wegwielrennen. Ieder profiel geef je z’n eigen schermen en datavelden, erg handig. Je kunt ook instellen wat de voorkeursondergrond is, zodat je tijdens het gravelen niet over een asfaltweg gestuurd wordt als er ook een gravelpad naast ligt.

Aangezien Hammerhead van SRAM is, is er veel tijd besteed aan de connectie tussen de elektronische SRAM-componenten en de fietscomputer. Ik kon bijvoorbeeld vanaf de Karoo de functie van de nieuwe bonusbuttons van de SRAM RED AXS groep en die van de blips instellen. Handig! Diezelfde bonusbuttons gebruik ik om door de verschillende schermen te scrollen als ik in de regen het touchscreen op lock heb staan. Je kunt ook de status van alle batterijen zien, die van je vermogensmeter, hartslagmeter, shifters en derailleurs, handig!

Een hele toffe feature is Climber. Zelfs als je geen route volgt, weet de Karoo wanneer er een klim aankomt. Je kunt daarvoor een pop-up laten opkomen die je laat zien hoe lang, hoog en steil die klim is. Verdeelt in segmenten met percentages, die meeschuiven tijdens het fietsen. Zo weet je precies wat er aan komt en of je al voluit kunt gaan of beter je krachten nog even kunt sparen. Ook dit werkt allemaal weer als een zonnetje. Tijdens de Hermannsweg kreeg ik 30 klimmen voor mijn kiezen, fijn om te zien hoe de Karoo aftelt naar de laatste klim vd dag.

Knoppen en touch

Je vindt 5 knoppen op de Karoo, waarmee je alle functies kunt bedienen als je het touchscreen niet kunt of wilt gebruiken. Stevige knoppen, met een goede klik waardoor je duidelijk voelt wat je doet. Je monteert de Karoo op een nieuwe mount. Die is veel stijver dan de vorige. Je krijgt er ook een adapterplaat bij, waarmee je hem kunt gebruiken op je bestaande mount, bijvoorbeeld de HideMyBell die op mijn gravelbike zit, of de Garmin mount op mijn tijdritfiets.

Naast de Companion app is er ook het online dashboard van Hammerhead (dashboard.hammerhead.io). Hierin kun je in een browser dieper ingaan op gereden ritten, routes organiseren en meer. Mocht je willen overstappen van de Karoo 2 naar de nieuwe Karoo, dan gaat dat heel simpel. Inloggen met hetzelfde account en al je settings en routes worden automatisch overgenomen.

Di2/Ki2 en Garmin Connect, niet lief samenspelen

Ondanks de combinatie fietscomputer, companion app en browserbased dashboard kun je toch niet echt spreken van een eco-systeem zoals Garmin dat wel heeft met hun Connect platform. Ik draag bijvoorbeeld een Garmin horloge en heb een weegschaal van ze. Alle data die daarmee wordt verzameld, over gewicht, slaap, stress en activiteteiten komen samen in Connect. Daar kan ik in een oogopslag zien hoe het ervoor staat met mijn ‘gezondheid’. Nu ik de Karoo gebruik, komen mijn fietsritten daar niet meer in terecht. Dat vind ik jammer. Ik kan ze wel handmatig exporteren, maar dat is me te omslachtig. Garmin gaat concurrent Hammerhead geen toegang tot hun platform geven.

Hetzelfde gaat op voor Shimano. Ook op de nieuwe Karoo wordt connectie met Di2 niet toegestaan door de Japanse firma, terwijl Garmin, Wahoo en andere fietscomputermerken dat wel mogen. Heel vervelend voor Di2 gebruikers en best een beetje flauw van Shimano. De bestaande omweg is er nog steeds. Als je leert hoe je kunt ‘side-loaden’, dan installeer je de Ki2 app op je Karoo en kun je toch op je scherm zien in welke versnelling je rijdt. Ray (DC Rainmaker) maakte een duidelijke uitleg (in het Engels) hoe je dat doet. Hammerhead heeft overigens plannen om meer sideload apps beschikbaar te gaan stellen, maar ze stoeien nog wat met de vorm waarin dat moet gaan plaatsvinden. Bij voorkeur bouwen ze daar een eigen appstore voor, maar dat heeft uiteraard nogal wat voeten in de aarde en verwacht ik niet op korte termijn.

Conclusie

De hamvraag, is de nieuwe Karoo de fietscomputer die je moet hebben?

  • Als je nu een Karoo 2 hebt, zou ik die verkopen en de nieuwe Karoo nemen;
  • Als je een topmodel van Garmin of Wahoo hebt en daar tevreden mee bent, zou ik nog even wachten;
  • Als je op zoek bent naar een nieuwe fietscomputer die alles kan, dan zou ik zonder twijfel de Karoo kiezen.

De Karoo kost €499,99, vergelijkbaar met wat de concurrentie vraagt. Hij zit qua grootte tussen de Garmin 840 en 1040 in, wat mij betreft precies goed. Alle materialen zijn highend en het scherm is fantastisch. Zoals ik in het begin al verklapte, ik heb nog nooit zo’n fijne fietscomputer gebruikt. Ander goed nieuws is dat Hammerhead met grote regelmaat firmware updates doet om bugs op te lossen en functionaliteit toe te voegen. De Climber functie is ook superfijn.

Heb ik nog wensen? Nederlands toevoegen als taal, het Di2/Ki2 ‘probleem’ oplossen en datavelden nog simpeler kunnen wijzigen vanaf de fiets.

Meer info: sram.com