In 2005 introduceerde Zipp voor het eerst hun wielen met de hoge 808 Firecrest velgen. Een wielset met hoge velgen, die zeker in het begin vooral door de profs gebruikt werd. Door de jaren heen is deze set altijd een vaste waarde geweest voor tijdrijders en triatleten. Zipp heeft nu de 808 Firecrest en de 858 NSW wielen verbeterd. Lichter, sneller en een stuk goedkoper. Ik sprak met productmanager Nathan Schickel die vertelde over de verbeteringen.
Zipp 858 NSW
De 858 NSW is de snelste en meest geavanceerde wielset van Zipp die geschikt is voor triatlon en tijdrijden. Puur aerodynamisch gezien in de windtunnel zijn de nieuwe 858’s slechts 1 watt sneller dan de voorgangers, maar ze zijn vooral verbeterd bij zijwind. Volgens de testgegevens van Zipp zijn ze nu een stuk beter te controleren als er een stevig windje staat. Misschien wel het grootste voordeel is dat de wielen op dieet gegaan zijn. Met de Cognition V2 naven wegen ze nu slechts 1530 gram. Dat is een vermindering van 243 gram ten opzichte van het vorige model. Dit hebben ze gerealiseerd door minder carbon te gebruiken voor de velg en in het voorwiel 20 spaken te gebruiken i.p.v. 24.
Voor tubeless
De hookless tubeless velg is van binnen 23 millimeter breed en volgens de testen zijn 28 millimeter banden optimaal voor deze velg. Zipp heeft verschillende testopstellingen en ze maken ook gebruik van een soort lopende band om gebruik op verschillende ondergronden simuleren. Hiermee meten ze hoeveel impact verschillende ondergronden hebben op de rolweerstand. Daardoor kunnen ze ook de optimale bandenspanning bepalen voor een allround gebruik. Opvallend is dat bij de set-up van de nieuwe Zipp wielen met een 28 millimeter band de bandendruk vaak een stuk lager moet zijn dan we gewend zijn om de laagste rolweerstand te halen. De handige AXS tire pressure guide geeft perfect de optimale druk weer. In mijn geval (70 kilo) zou ik met de nieuwe Zipp wielen en 28 millimeter bandjes uit komen op 4,2 bar.
Als je het hele plaatje van de vernieuwde 858’s neemt, met de hookless velg, de juiste bandendruk en het gewichtsverlies, scoren de wielen in totaal 5 watt sneller volgens Zipp. Ze zijn een paar honderd euro goedkoper geworden en de adviesprijs voor een set 858 NSW wielen is nu 4000,- euro.
Zipp 808 Firecrest
De andere wielset die Zipp vernieuwt is de 808 Firecrest. Deze prachtige set wielen is voor een breder publiek dan de 858 NSW’s. De velg is ietsje lager dan de vorige versie en is nu precies 8 centimeter hoog. Aerodynamisch test de set ook 1 watt sneller dan de oude, maar ook hier belooft Zipp betere rijeigenschappen in de wind. Binnenkort kan ik zelf een set 808’s testen en dan vertel ik jullie graag over mijn ervaringen met deze set.
De naven die Zipp gebruikt voor de 808’s zijn de ZR1 naven met een centerlock remschijf bevestiging. Ook hier een hookless tubeless velg met een interne breedte van 23 millimeter. Deze set scoort een gewichtsverlies van 282 gram, wat behoorlijk veel is. Je betaalt voor de vernieuwde 808’s 400 euro minder dan voor het vorige model. Adviesprijs: 2500,- euro.
De ingenieurs bij Zipp hebben zich bij het verbeteren van de wielsets niet alleen gefocust op de aerodynamica. Ze keken vooral naar het totaalplaatje. Door de hookless tubeless velgen kun je met lagere bandendruk rijden. Dat levert meer comfort, een lager gewicht en dus een efficiƫnter wiel met minder rolweerstand. Ik kijk al uit om deze wielen in de praktijk te testen en de ervaringen te kunnen delen. Meer info over deze nieuwe wielen vind je op de site van Zipp.