Het Italiaanse merk Gios maakte in de jaren zeventig furore in het peloton, mede dankzij klassiekerkoning Roger De Vlaeminck. Gerard van Dongen is sindsdien fan van Gios, hij heeft wel 25 exemplaren gehad. “Mijn absolute favoriet is het model Super Record.”
“Het was 1977. Ik zat in militaire dienst toen Roger De Vlaeminck de kans had om Parijs-Roubaix voor de vierde keer te winnen. Ik had wacht, maar wilde toch kijken. Ik ging naar ome Sjaak, daar keek ik altijd koers. Daar zag ik Roger winnen. Ik kreeg vijf dagen zwaar. Maar het was het waard.” Aan het woord is Gerard van Dongen (68) uit Nieuwerkerk aan den IJssel. “De Vlaeminck reed toen bij Brooklyn, een Italiaanse ploeg met een kauwgomsponsor. De blauwwit-rode truien oogden als de Amerikaanse vlag, de kleur van de fietsen was blauw. Zo mooi. Die fietsen werden door de familie Gios geleverd.”
Het azuurblauw zou hét kenmerk worden van het merk. “En dat terwijl een van de eerste overwinningen met een Gios toch echt op een oranje frame was. Italo Zilioli, bijgenaamd De Droeve Kampioen, won onder andere het nationale kampioenschap junioren in 1959. Brooklyn zou vier jaar in het peloton blijven.”
Gios
Later verschenen de fietsen van Gios bij diverse profploegen – een gebruikelijke manier om reclame te maken. Vermeer Thijs, Verandalux Dries Gios, Tonton Tapis en Alexia Alluminio reden op Gios. In 1948 werd het merk opgericht door Tolmini Gios, en later overgenomen door zijn twee zonen Alfredo en Aldo. De twee kregen echter flinke ruzie waarna de naam in 2008 als het ware gesplitst werd. Gios mocht onder leiding van Alfredo wereldwijd verkopen – behalve in Italië – terwijl Aldo alleen Gios Torino mocht voeren binnen Italië.
Alfredo is in 2022 overleden, maar ook in 2024 is er nog sprake van twee merken. De zoon van Aldo, Marco, is rond 2000 in het bedrijf van zijn vader gaan werken. De werkplaats en showroom bevinden zich in Volpiano (nabij Turijn), de fabriek waar nu nog steeds frames worden vervaardigd ligt iets verderop.
Super Record
Door de resultaten van De Vlaeminck werd bij Gerard de liefde voor Gios aangewakkerd. En ook voor Parijs-Roubaix. “Drie jaar na de zege van Roger was ik op een beurs in Keulen en kwam ik de stand van Gios tegen. Prachtig. Ik bestelde er een frame. Opbouwen deed ik zelf wel. Ik kom uit een familie van fietsenmakers.” In de loop der jaren heeft hij minimaal 25 Gios-fietsen gehad. En uiteraard ook Gios shirts, -petjes en -parafernalia. “Elke Gios waar ik kilometers mee heb gemaakt past mij als gegoten. Een frame in maat 57 met een 120 millimeter stuurpen is het helemaal voor mij. Nu heb ik er nog vijf. Mijn absolute favoriet is het model Super Record.”
De Super Record werd gebouwd tussen 1973 en 1982 in drie verschillende versies. Het framemateriaal was Columbus SL. Uiteraard gewone ronde framebuizen, met lugs, remkabels bovenlangs en de derailleurkabels door gootjes aan de bovenzijde van het bracket. De fiets die Gerard compleet met Campagnolo Nuovo Record heeft – en zorgvuldig van een nieuw wit katoenen stuurlintje heeft voorzien – is een model uit 1980. “Niet mijn originele fiets, maar eentje die ik later kon kopen. Hij was niet helemaal knap meer dus heb ik alles gedemonteerd en het frame laten restaureren en lakken.”
Want dat is iets dat nog steeds mogelijk is bij Gios: je oude fiets brengen of opsturen en alles wordt weer gerestaureerd zoals het hoort. Gios heeft ook een eigen register waarin je als liefhebber je fiets kunt aanmelden. “Er zijn nog kasten vol originele onderdelen uit de jaren zeventig en tachtig. Maar ook nieuwere Gios-modellen kunnen weer fris gemaakt worden.”
Bij de showroom in Volpiano is een fietsenwinkel waar van alles te koop is. Naast de Super Record staat er ook een los frame met de naam Super Record. Gerard: “Dat is een replica van de fiets waarmee De Vlaeminck Parijs-Roubaix won. Kijk maar naar de speciale decal.” Hoewel de fiets oogt alsof die uit 1977 komt, is-ie van 2010. “Jubileummodellen, daar zijn ze bij de familie Gios dol op. Van de Brooklyn 50 tot de Tolmino 100.” Een gloednieuwe Super Record staat ook bij Gerard. “Uiteraard Columbus-staal met stalen voorvork en klassieke stuurpen. Maar wel compatible met een nieuwe groep. En speciaal gespoten in het oranje van de fiets van Italo Zilioli.”
Verkopen buiten Italië mag de familie niet, er is ook geen importeur, maar als een klant een frame wil hebben, dan kun je hem zelf ophalen, aldus Gerard. Een combinatie met een vakantie is dan een goede optie.
Raduno Gios
Gios maakt tegenwoordig naast de gelugde stalen frames ook TIG gelaste frames, frames met schijfremmen en titanium kaders. In de jaren negentig waren er ook modellen als de A90, Lite Team en de fameuze Gios Compact – die met de verstelbare achterpatten. Gios heeft ook een reeks frames gemaakt die als twee druppels water op de reguliere frames leken, maar een andere naam droegen: Prodigiosa.
De markt is voor een merk als Gios niet groot en de restricties zorgen er ook voor dat het merk waarschijnlijk nooit meer zo groot kan worden als vroeger. Andere iconische Italiaanse merken als Pinarello, Colnago en Bianchi lukt dat wel, maar daar zitten dan ook investeerders achter. Dat zien we bij Gios Torino niet zo snel gebeuren. Maar liefhebbers zoals Gerard zijn er nog voldoende. “Verzamelaars, mensen die enorm van Italië houden.”
Italiaanse lunch
Elk jaar is er een Raduno Gios, een toertocht vanuit de showroom. Raduno betekent bijeenkomst en dat is het ook. Fietsen, koffie en veel beleving. Oud-coureurs als Fons De Wolf en – inderdaad – Roger De Vlaeminck maakten daar hun opwachting.
Gerard: “Een moderne carbon racer is technisch beter en vooruitstrevender. Maar het is ook fijn als een klein merk als Gios gewoon blijft bestaan. Al is het alleen maar vanwege het menselijke contact. Iedereen die de showroom bezoekt wordt met alle egards bejegend en niet zelden word je daarna uitgenodigd voor de lunch. Nou, een Italiaanse lunch is net zo’n feestje als het bezitten en mogen rijden op een Gios. Je maakt dan deel uit van de Gios-familie.”