De winnaar van de Tour de France van vorig jaar gaat in het Engelse Leeds van start op een gloednieuwe Pinarello Dogma F8. Chris Froome heeft zijn teamfiets op enkele punten laten aanpassen.
De Pinarello Dogma F8 van Chris Froome heeft bij de herziening een aantal nieuwe aerodynamische snufjes meegekregen. De voorvork is geleend van Pinarello’s nieuwste tijdritfiets: de Bolide. Ook heeft de Dogma een kleine geintegreerde zadelpenklem en interne bekabeling. De kettingbladen zijn van Osymetric. Maar omdat dit bedrijf geen officiele sponsor is, is de merknaam van het buitenblad geschuurd. Ook is de Shimano Di2 klimschakelaar gedeeltelijk gestript. De fiets weegt 6,84 kilo, 40 gram boven de gewichtslimiet die de wereldwielerbond UCI aan fietsen heeft gesteld.
Specificaties- Frame: Pinarello F8
- Balhoofd: Pinarello geintegreerd, 1 1/8-1 1/2 taps toelopend.
- Stuurpen: PRO aluminium, 120mm
- Stuur: PRO Vibe, 40cm
- Remmen: Shimano Dura-Ace 9000
- Schakel- en remgrepen: Shimano Dura-Ace 9070 Di2
- Voorderailleur: Shimano Dura-Ace Di2 FD-9070
- Achterderailleur: Shimano Dura-Ace Di2 RD-9070
- Cassette: Shimano Dura-Ace CS-9000 11-28t
- Ketting: Shimano Dura-Ace CN-9000
- Crankset: Shimano Dura-Ace FC-9000, 172.5mm
- Voorbladen: Osymetric
- Wattagemeter: Stages
- Pedalen: Shimano Dura-Ace
- Wielen: Shimano Dura-Ace C50
- Banden: Veloflex Carbon tubes
- Zadel: fi’zi:k Antares
- Zadelpen: Pinarello F8
- Computer: Garmin Edge 510
- Bidonhouders: Elite Custom Race
- Overig: K-Edge Garmin opzet stuk, zonder merknaam.
Maten
- Lengte: 1.85m
- Punt zadel tot stuur: 59cm
- Verval zadel/stuur: 12cm
- Zadelhoogte: 80cm
- Stuurpenlengte: 124mm
(Foto’s Ben Delaney / Future Publishing)