De Dogma F ken je waarschijnlijk al, de ultieme racer van het Italiaanse Pinarello. Sinds vandaag is er ook een Dogma X! Als je kijkt naar de aansluiting van de achtervork op de zitbuis snap je wel waar die X vandaan komt.
De Dogma X is gebaseerd op de Endurance+ geometrie, net als de wat betaalbaardere X9, X7 en X5 modellen die ook geïntroduceerd werden. De Dogma X heeft ruimte voor 35 mm brede banden. Die bijzondere achtervork, Pinarello noemt het X-Stays, zorgt voor demping, terwijl de stijfheid dankzij de verschillende verbindingspunten meer dan in orde zou moeten blijven. Collega Menno is ondertussen op de terugweg uit Italië waar hij een eerste testrit heeft mogen maken. Dus binnenkort lees je de eerste praktijkervaringen.
Het frame is gebouwd met de beste Toray T1100 1K carbonvezels, dus qua stijfheid en gewicht mag je er vanuit gaan dat alles meer dan in orde is. Verder veel herkenbare componenten als de Onda voorvork, Italiaans bracket, en a-symmetrische vorm van het frame om de trapkracht aan de kettingkant te compenseren. Kortom, een ‘Top of the Bill’ Pina, maar dan voor comfortabele lange ritten.
De ‘niet-Dogma’ X modellen zijn gemaakt met een wat goedkopere carbonsoort, wat ze onder andere iets zwaarder maakt. Een Dogma X frame in maat 53 komt op 950 gram, dat is 60 gram meer dan een Dogma F.
Prijzen en geometrie
Pinarello Dogma X frameset, 6.700 euro
Pinarello Dogma X, compleet vanaf 15.050 euro, afhankelijk van de afmontage
Pinarello X9, 11.900 euro
Pinarello X7, vanaf 8.750 euro
Pinarello X5, vanaf 6.150 euro
Pinarello X3, 6.070 euro
Pinarello X1, 3.900 euro