Ook Pinarello doet mee aan de gravelhype….en dat pakken ze gelijk goed aan. In plaats van de GAN GR-S komen voor productjaar 2019 de Grevil en de Grevil+. Het verschil tussen de twee zit hem in het gebruikte carbon. De + bevat Toray T1100 carbon, in de ‘gewone’ Grevil zit maximaal T700.

De Grevil is compleet nieuw ontworpen. Met een geometrie gericht op offroad rijden. Dus met een wat hogere stack en een wat kortere reach. De zitbuis is wat onderuit gezakt, voor een comfortabeler houding en meer flex tijdens ‘bumpy rides’. De bovenbuis heeft een lichte knik. Naast comfortabel, wilde Pina dat de Grevil ook geschikt zou zijn om schofterig hard mee te kunnen rijden. Dus zitten alle modellen vol aerodynamische vormen. Zoals de ‘forkflaps’ die de schijfrem calipers bedekken en moeten zorgen voor een betere luchtstroom.

De schuine buis is ook aerodynamisch van vorm en laat de bidons enigszins verzonken achter. Minder aerodynamisch, maar wel handig, is de mogelijkheid een extra bidon onder de schuine buis te plaatsen.

Qua banden kun je 700c/42mm of 650b/2.1″ kwijt. Hoewel dit al meer ruimte is dan bij de eerder genoemde GAN, zou ik dat graag nog wat ruimer zien, maar volgens Pinarello zouden de liggende achtervorken dan te lang worden wat de wendbaarheid van de fiets verslechterd. Qua afmontage kun je alle kanten op. 1X, dubbel, elektronisch of mechanisch. De bevestiging voor de voorderailleur is te verwijderen. De zadelpen zet je vast met een boutje, verzonken in de bovenkant van de bovenbuis. Minder kans op smurrie en ellende daar.

Voor beide modellen kun je kiezen uit verschillende kleuren en diverse afmontages. De fietsen komen in zes maten te koop.
Prijzen en specifieke afmontage per model is nog niet bekend gemaakt.

Meer info: pinarello.com/en/bikes-2019/gravel/grevil