Ze zijn bedoeld om auto’s te weren, maar zijn voor fietsers soms bloedlink: paaltjes op het fietspad. Jaarlijks belanden hierdoor 325 fietsers in het ziekenhuis en melden zich 2500 bij de eerste hulp. De Fietsersbond voert actie tegen deze gevaarlijke paaltjes. Volgens deze organisatie zijn de afgelopen drie jaar 4.000 gevaarlijk paaltjes weggehaald.

De Fietsersbond stelt dat meer dan 99 procent van de weggehaalde paaltjes niet aan de aanbevolen vormgevingsnormen voldeed. De Fietsersbond roept fietsers nog steeds op om gevaarlijke paaltjes te melden. De Fietsersbond zorgt dat de klachten bij de gemeente of provincie terecht komen.

De paaltjes zijn weggehaald in Amsterdam: 2400.  In andere gemeenten gaat het om 5 tot enkele honderden. ”Het merendeel van de botsingen tegen paaltjes en wegversmallingen gebeurt doordat fietsers de obstakels niet of te laat zie”, stelt de Fietsersbond. Uit onderzoek van Rijkswaterstaat blijkt dat dit soort ongevallen vaker gebeurt op plaatsen waar de fietser onbekend is. Vaak zijn ouderen of wielrenners het slachtoffer.

”Paaltjes worden gebruikt om misbruik van het fietspad door autoverkeer te voorkomen, maar veel paaltjes zijn overbodig”, stelt de Fietsersbond. ”Vaak is het middel erger dan de kwaal. Daarom adviseren de handboeken paaltjes alleen te overwegen als andere maatregelen onvoldoende effectief zijn gebleken”.