
Vorige week woensdag was
Fiets te gast bij Shimano voor de introductie van nieuwe onderdelen. Eén van die nieuwigheden is de 11-speed Alfine versnellingsnaaf.

Okee, de titel van dit berichtje is een beetje misleidend. Shimano heeft inderdaad een 11-versnellings naaf geïntroduceerd maar die is bedoeld voor sportieve stadsfietsen. Toch lijkt de nieuwe Alfine naaf technisch veel meer op de bekende Rohloff naaf dan op de Nexus stadsfiets naven die Shimano al eerder maakte.

Net als de Rohloff Speedhub wordt het binnenwerk van de Alfine gesmeerd met een oliebad. Daarmee lopen ze meteen al veel lichter dan een ‘normale’ versnellingsnaaf die het met dik vet moet doen.
Die olie is trouwens zowel bij ROhloff als bij Shimano makkelijk te wisselen door de grote schroef te verwijderen.
En net als bij de Speedhub schakelt de Alfine 11 bliksem snel. Om dat voor elkaar te krijgen heeft Shimano de tanden van de planetaire tandwielen in de Alfine afgeschuind, zo glijdt een volgende versnelling op zijn plek terwijl je meteen al kracht kunt zetten.

Wij konden de Alfine 11 naaf even kort proberen en waren meteen onder de indruk. Zowel het rendement als de schakelsnelheid voelden prima aan. Zonder direct vergelijk schatten we de prestaties een fractie lager dan die van de Rohloff naaf. En dat is prima, aangezien we verwachten dat een Alfine 11 systeem een stuk voordeliger zal zijn dan een Speedhub.
De spreiding van de 11 versnellingen is ook prima, prettige stappen en een totaal bereik van 400%; de zwaarste versnelling is 4 maal zo zwaar als de lichtste. Afhankelijk van de gekozen tandwielen kan de zwaarste versnelling gelijk zijn aan de 44-11 van een normale mountainbike. De lichtste versnelling komt dan overeen met de lichtste versnelling op het middenblad, nét genoeg voor Nederland.
Toch blijft er een flink verschil tussen de Speedhub en de Alfine op het moment dat je schakelt. Daar waar de Speedhub met twee kabels wordt aangestuurd moet de Alfine het doen met één kabel en een veer. Het resultaat is een flinke ‘klang’ bij een versnellingswissel. Bovendien wordt de Alfine naaf alleen met moeren geleverd, we moeten niet denken aan een lekke band.
En toch zouden we de Alfine graag eens in het terrein proberen, gewoon nieuwsgierig, omdat met zo’n Alfine naaf een heel betaalbare winterbike te bouwen moet zijn!