Campagnolo lanceert Potenza, een nieuwe onderdelengroep voor de racefiets die de strijd moet aangaan met de dominante Ultegra groepset van Shimano.

Campagnolo is nog steeds sterk in het hogere segment met de Revolution 11+ Super Record, Record en Chorus 11-speed groepen, maar in het middensegment leggen ze het af tegen de Ultegra en 105 groepen van Shimano en de Force groep van SRAM. Campa Potenza 11-speed moet dit gat dichten, de Italianen hopen dat deze groep veel als oem-groep gebruikt gaat worden in complete fietsen.

De groepset is duidelijk gebaseerd op de hogere groepen, met als grootste verschil het gebruikte materiaal: vooral aluminium, staal en ‘composiet’ bij Potenza, en geen carbon. Een complete Potenza groep bestaat uit Ergopower shifters, derailleurs, crankstel, cassette, ketting, kabels en remmen. Het crankstel is compleet van aluminium, vierarmig en alleen leverbaar als ‘dubbel’ (53, 52, 50  en 39, 36 en 34). De Ergopower rem-/schakelgrepen hebben dezelfde vorm als bijvoorbeeld die van de Chorus groep, alleen de bovenkant is iets meer afgerond. Het rubber is dan ook specifiek ontwikkeld voor Potenza. De achterderailleur is er in 2 versies, voor 11-29 en een lange versie voor een 11-32 cassette. Dus is nu naast 11-25, 27, 29, 30 ook te kiezen voor een 32 als grootste tandwiel. De kabels, ketting en de Skeleton remmen komen uit bestaande onderdelengroepen. Er kan gekozen worden tussen een zwarte of een zilveren uitvoering. Een elektrische EPS versie is er voorlopig nog niet, en ook een uitvoering met schijfremmen laat nog op zich wachten.

Eerste ervaring met Campagnolo Potenza

POT-ergopowerBlack-2017We konden de Potenza groep testen op de Paso Tauro op Gran Canaria. Met stukken tot 14%. Dan ben je blij met 34/32… Vooral het schakelen vóór staat nu op een hoger niveau: de lange arm, de vertanding van de kettingbladen en de relatie met de achterderailleur zorgen voor supersnel en zeker schakelen. Je kunt maximaal drie tandjes in een beweging opschakelen en één voor één afschakelen. Of en hoe jouw handen in de Ergopowers ‘vallen’ is zeer persoonlijk. De plaats van de afschakelhendel is voor de ene rijder een uitkomst, voor de ander een minpunt. Als we Shimano Ultegra als referentie nemen, dan doet de nieuwe Potenza hier qua werking zeker niet voor onder. Het schakelt gewoon goed, er zijn voldoende configuraties en met de betrouwbaarheid zit het ook wel goed; afgaande op eerdere ervaringen met bijvoorbeeld Athena en Chorus. De groep zal vanaf deze maand al verkrijgbaar zijn en onder andere Bianchi en De Rosa brengen complete racers met Potenza.

 

Specificaties

Prijs complete 11-speed Potenza groep: €850 (met 12-27), €900  (met 11-32)

Prijzen losse onderdelen:

Ergopower shifters: €174.99
Power-Torque crankset: €227.01
Voorderailleur: €65.62
Power-Torque BB cups BB386: €41.96
Power-Torque outboard BB cups: €23.54
Achterderailleur (beide versies): €145.82
Remhoeven: €58.33
Ketting: €41.01
Cassette 11-25, 11-27, 11-29: €154.94
Cassette 12-27: €116.20
Cassette 11-32: €167.85

Gewichten:
Achterderailleur: 211 gram
Voorderailleur: 94 gram
Ergopowers: 370 gram
Crankstel: 34/50 754 gram
Ketting: 235 gram
Bracket: 69 gram
Remmen: 321 gram
Cassette 12-25: 249 gram
Totaal: 2303 gram