Het eerste prototype van de SuperX disc

We zagen het vorige seizoen al enkele keren voorbij komen: crossfietsen met schijfremmen. Komend seizoen komen er weer een aantal crossers bij (zie Fiets nummer 11) In wedstrijd gebruik lijkt het alleen nog een kwestie van tijd te zijn dat het in gezet gaat worden. De UCI heeft het toegelaten waardoor er hard gewerkt in de ontwikkelafdelingen! Hoogwaardige carbon frames, die we onder andere zagen van Stevens en nu dus ook bij Cannondale, lijken de weg na de toppers in de cross te maken. Ook zijn er geruchten dat Shimano met een mechanische schijfremversie bezig is voor weg/cross gebruik waardoor het voor nog meer fabrikanten interessant zal worden.

Gedeelte van onderstaande tekst komt van Bikeradar.com foto`s: Matt Pacocha

Bij Cannondale is er hard gewerkt om een SuperX disc prototype gereed te maken voor het cannondale-cyclocrossworld.com team. Cannondale Nederland heeft helaas nog geen informatie omtrend deze ontwikkelde fiets.

Platte staande achtervork moet voor meer flex zorgen

Een speciaal ontwikkeld carbon frame met direct post mound montage van de schijfremklauwen op het frame maakt het dat er geen adapters nodig. Wat niet alleen gewicht bespaard maar ook erg clean oogt! De SuperX disc prototype is uitgerust met 140mm kleine schijven. Je kunt er na gelang ook grotere rotors opzetten waardoor je langere bouten en tussenringen onder de remklauw nodig hebt.

Met 135mm inbouwbreedte van de achternaaf is het mogelijk om toch een stevig wiel te bouwen. De Avid remmen worden mechanisch aangestuurd.

Veel vrijheid van het wiel met de voorvork zodat modder minder ophoopt

De staande achtervorken zijn zo aangepast dat deze meer flex kan geven waardoor er meer comfort uit het frame gehaald kan worden. Dit kan met cantilever- remmen niet op deze manier omdat op de montage plaats van dit remtype juist stijfheid/sterkte gewenst is.

De SuperX disc weegt zonder pedalen volgens opgave 7,44 kg de “standaard” SuperX van team Cannondale-Cyclocrossworld.com brengt 7,19 kg op de weegschaal. Hierdoor lijkt het gewicht geen “groot” probleem te zijn.

De Gore Ride On kabel, welke netjes geleid wordt langs de vorkpoot, moet voor een soepele remwerking zorgen.

De voordelen welke schijfremmen bieden ten opzichte van de cantilever remmen:

  • Meer vrijheid van de band, gevolg in de modder remt de modder die zich ophoopt bij de rem het wiel niet af.
  • Betere doseerbaarheid en meer remkracht
  • Er kan zoals bij dit frame te zien is meer flexibiliteit uit het frame gehaald worden
  • Remvlak op de velg blijft bespaard

 

Nadelen:

  • Iets meer gewicht
  • Prijs aanschaf/onderhoud

NB: de test van de ‘gewone’ Cannondale SuperX is hier te vinden in een webtests