Het houdt maar niet op bij Cannondale, dat het ene na het andere nieuwe model uit de fabrieken laat rollen. Na de SuperX en de Topstone, staat er nu de spiksplinternieuwe Synapse racefiets te shinen.

De Synapse, al 20 jaar Cannnondale’s enduranceracer, is volledig opnieuw ontworpen en heeft nu veel meer ruimte voor brede banden (42 mm achter, 48 mm voor), een gloednieuwe stashport onder de voorste bidonhouder en met Smart Sense een ingebouwd licht- en radarsysteem dat gevoed wordt door een accu in de schuine buis.

Uitvoeringen en prijzen

De nieuwe Synapse komt beschikbaar in een aantal uitvoeringen:

Synapse LAB71 SmartSense, SRAM RED, €15.799,-
Synapse Carbon 1, Shimano Ultegra Di2, €9.199,-
Synapse Carbon 2, Shimano Ultegra Di2, €7.199,-
Synapse Carbon 4, Shimano 105 Di2, €4.499,-
Synapse Carbon 5, Shimano 105, €3.499,-

In een later stadium volgen nog de Carbon 2 Smartsense & 3 (met en zonder Smartsense).

Niet de lichtste

Cannondale zet zwaar in op de Smart Sense toevoeging, zoals gezegd een meegeleverde combinatie van Lightskin koplamp (800 Lumen) met een Garmin Varia eRTL achterlicht/radar, die stroom krijgen uit een accu die in de schuine buis zit. Vooralsnog zit SmartSense alleen op de LAB71-uitvoering, maar de Carbon 2 & 3 krijgen ook een Smart Sense versie. Daarnaast levert Cannondale altijd een wielsensor mee, die je ritten meet en opslaat. Mooi als je dat een fijne toevoeging vindt, maar het levert wel wat extra gewicht op. De bijna 16.000 euro dure LAB71 uitvoering komt mede hierdoor op een gewicht van 8.37 kilo uit, terwijl het frame (de Hi-Mod uitvoering) toch minder dan een kilo weegt. De Carbon 5 zet 9.49 kilo op de weegschaal, een niet Hi-Mod frame weegt 1150 gram.

Het opgegeven totaalgewicht is wel inclusief de spaakprotector en reflectoren, die halen wij er in Nederland natuurlijk altijd af. En de 32 mm banden waar de fietsen mee afgemonteerd worden zijn natuurlijk ook weer wat zwaarder dan een oldskool setje 25 mm’s.

De gratis Cannondale App kun je gebruiken om het Smart Sense systeem te fine-tunen naar jouw persoonlijke voorkeur en je kunt er in zien waar en hoeveel je al met je Synapse gefietst hebt.

Weg met draadloos

We hebben die accu toch, laten we dan ook maar weer een draad trekken naar de derailleurs, moeten de Cannondale engineers gedacht hebben. Dus zijn de draadloze SRAM AXS derries op de Synapse niet langer draadloos. Voordeel is dat je nog maar 1 accu hoeft op te laden, die ook nog eens veel meer inhoud heeft. Met lampen en radar aan moet de accu het 24 uur volhouden. Nadeel is natuurlijk dat er nu weer draadjes zijn die stuk kunnen gaan. Wat ons betreft niet de mooiste keuze, maar we zien deze oplossing vaker langskomen, ook bij andere merken. Shimano speelt nog niet leuk mee met Cannondale, hun Di2 groepsets werken alleen op de eigen accu.

18% meer compliant?

Met zoveel tireclearance kan de Synapse wel eens de ideale N=1 fiets zijn. Hij is aerodynamisch, mede dankzij de V-Vormige Delta Steerer (een v-vormige vorkbuis) die interne kabelgeleiding mogelijk maakt, terwijl het balhoofd lekker smal is. Daarnaast is hij redelijk licht en is omdat er dikke banden in passen zowel als gravelbike en als wegfiets in te zetten. Bandjes wisselen, of een extra wielset erbij, en je hebt nog maar één fiets nodig.

De ontwerpers hebben voor iedere framemaat opnieuw de ideale carbon lay-up bepaald. Daardoor is het frame van de nieuwste Synapse 18% meer compliant, de term die ze in de fietsindustrie graag gebruiken om aan te geven hoe vergevingsgezind een fiets is. Eigenlijk het tegenovergestelde van stijfheid. Met als kanttekening dat die compliance alleen voor comfort en controle moet zorgen en niet voor een slappe fiets. Het is de flex en het comfort dat een fiets geeft, zonder in te boeten aan stijfheid. Je ziet bijvoorbeeld aan de aparte vorm van de zitbuis dat deze wat kan flexen om gestuiter op slecht wegdek uit te filteren. Onze tester Léon van Bon heeft ondertussen een testexemplaar in de schuur staan, we zijn benieuwd of hij zich in deze compliance herkent, zijn oordeel lees je in Fiets #7.

Spullen mee

De stashbox is het vakje onder de bidonhouder. Die geeft niet alleen toegang tot de accu (die ook een lampje heeft om de stashbox te verlichten), maar je kunt er ook een meegeleverd tasje in kwijt voor reservemateriaal.

Daarnaast zie je een klepje op de bovenbuis, waaronder twee schroefdraadaansluitingen voor een toptube tas zitten. En dan zijn er ook nog verstopte bevestigingen voor spatborden, waarmee je van de Synapse een mooie ‘jaar door‘ fiets kunt maken. Vol met aanhangsels wordt zo’n fiets nog wel wat zwaarder, gelukkig mag je hem belasten tot 150 kilo, dat is de combinatie van berijder, fiets en accessoires.

Verdere specs

Afhankelijk van de uitvoering komen de Synapse modellen, lopend van Lab71 naar Carbon 5, met wielen van Reserve Wheels, DT Swiss of Shimano. Alle fietsen hebben een BSA86 bottom bracket, banden van Vittoria (van Corsa tot Zafiro) en een voorvork van carbon. Ook weer afhankelijk van het model krijg je er een carbon cockpit op, of een losse stuur/stuurpen combinatie.

Voor alle specs, check Cannondale.com