Colnago C 60: 1994-2014

C 60-10Een van de meest bekende framefabrikanten is Colnago. En het Italiaanse Colnago is dan weer bekend vanwege het uitgebreide palmares en de opzienbarende frames. Waaronder de C 40. Nu reden we als één van de eersten met de Colnago C60.

Toen de C 40 in 1994 uitkwam was carbon als framemateriaal net ‘op de markt’. Er waren uiteraard al heel wat carbon frames –onder andere de Giant Cadex en de Trek OCLV-, maar Colnago stuurde de C 40 ook werkelijk het ‘slagveld’ op. Vijf maal werd Parijs-Roubaix gewonnen bijvoorbeeld. Na de C 40 kwam de C 50 en de C 59. En nu is er de C 60. In 1994 zag de C 40 er nog uit als een composiet ‘Master’ frame met vierkante ‘klavertje vier’ buizen en ronde lugs, later werden de buizen wat ronder en meer oversized. Maar de verbindingsstukken bleven –en zijn er nu nog steeds in 2014.

De nieuwe C 60 is namelijk nog steeds gebouwd uit losse delen. Een bovenbuis, onderbuis, staande buis, balhoofdbuis, twee staande achtervorken, twee liggende achtervorken, bracketpot, zadelpenlug en twee achterpatten. Een waar bouwpakket! De reden dat Colnago vasthoudt aan deze techniek is tweeërlei. Ten eerste kun je zo het meest nauwkeurig een frame bouwen in een groot aantal maten.  De C 60 is er in negen maten namelijk. Ten tweede kan je zo altijd een carbon frame repareren; eventueel een of twee framebuizen vervangen is mogelijk. De meest opvallende kenmerken van de C 60 zijn –en we zetten het even op een rijtje:

  • Compleet handgemaakt in Italië. De productie van de buizen gebeurt in de buurt van Milaan, het frame zelf wordt in Cambiago geproduceerd
  • Oversized balhoofdbuis met 1 1/8 inch lager boven en 1 ¼ inch lager onder
  • Di2 en EPS compatible
  • Alle kabels lopen binnendoor; de derailleurkabels komen vlak voor het bracket weer naar buiten
  • 31,6 mm zadelpen
  • ‘Forged’ aluminium achterpatten
  • Ronde verbindingstukken, ovale buizen
  • Eigen bracket

De insteek? Ernesto heeft de C 60 ontworpen voor een leven lang ‘fiets plezier’. Daarbij valt het ‘ThreadFit 82.5’ bracket valt het meest in het oog. In principe is het een oversized bracket met aluminium ‘insert’. En het aluminium heeft ook nog eens schroefdraad. Je schroeft zowel links als rechts een bus in het frame –en in deze bussen kun je dan weer naar keuze een SRAM, Shimano of Campagnolo ‘pressfit’ lager plaatsen. Voordeel: geen direct contact tussen lager en composiet bracketpot waardoor er ook geen slijtage van de bracketpot kan ontstaan door het ‘jutteren’ van de lagers in het frame.  Dat gaat ook op voor de aluminium patten met nieuwe verwisselbare rechterachterpat. De insteek was niet het lichtste frame maken. Een los frame zal rond de 1075 gram in een maat 52 wegen. Een complete fiets weegt dan rond de 7,5 kilo. Er komt ook een C 60 disc versie trouwens.

We konden vorige week een eerste rondje met een 54 er C 60 rijden. Afgemonteerd met Shimano Dura-Ace 9000, Colnago wielset met Vittoria 23 mm tubes, Colnago delen en SLR zadel. En mooi: we kregen een deels oranje (!) fiets mee. Er zijn van die fietsen die meteen ‘goed’ aanvoelen. Daar valt deze C 60 duidelijk onder. Het is geen Venge of Noah, ook geen Synapse of CR1: het is eigenlijk een ‘doodgewone’ racer. Niks wringt, niks maakt raar geluid, niks zit in de weg. Een lekker lichte voorpartij, stabiel ook nog eens en door de gematigde zithoek van nog geen 73 graden en met een wielbasis van net een meter ook prima rechtdoor. Eigenlijk hetzelfde (goede) gevoel als bij een C 59.  De introductie was aan de kust in Viareggio in Toscane en daarvandaan trok je snel het binnenland in. Juist, de heuvels in. Mooi. Niet fijn: het begon vrij snel te regenen. En de combi regen, glinsterend  Italiaans asfalt, olijfbomen langs de weg, carbon velgen (!)  en steile afdalingen zijn geen feest. Het antwoord op de vraag hoe de C 60 zich naar beneden gedraagt moeten we daarom schuldig blijven. Ook: excuses voor de nogal natte foto’s met regendruppels… Omhoog gedroeg de C 60 zich prima. We vermoedden dat de C 60 net wat stijver is dan de C 59. Maar we komen nog terug op de C 60. Eerst maar eens zorgen dat we de fiets naar Nederland kunnen krijgen. De prijs is ook nog niet bekend; maar duidelijk is al wel dat deze boven de prijs van de C 59 ( rond de 3599 euro) zal liggen.

www.colnago.com
www.codagex.be

Tekst en foto’s Menno Grootjans