Het Italiaanse Colnago trapt af: in Taipeh wordt de eerste productiefiets met schijfremmen voorgesteld. Het gaat om een C59 met elektronisch schakelen en Formula-schijfremmen.

Schijfremmen, er bestaan al crossers waar ze op zitten. Een combinatie van gewone mechanische remhendels en kabelbediende schijfremklauwen of  mechanische hendels die een omvormer aansturen. Daar wordt dan de kabelspanning wordt omgezet in oliedruk die hydraulische remklauwen bediend. Twee matige en omslachtige oplossingen aangezien er nog steeds een staalkabel heen en weer gaat. Volledig hydraulisch biedt een betere doseerbaarheid, en ten opzichte van de omvormer ook nog eenvoud. Dat er nog geen volledig hydraulische systemen op de markt zijn komt door de (bijna) onmogelijkheid een hydraulische cylinder samen met een schakelmechanisme in een greep te bouwen, het past gewoon niet!

Daarom zijn electronisch schakelen en hydraulisch remmen een voor de hand liggende combinatie. Sinds Shimano de Di2 groep uitvond is het schakelgedeelte in de greep gereduceerd tot 2 tiptoetsen en is er opeens alle ruimte voor een hydraulisch systeem. Dat had Shimano best zelf kunnen maken (Shimano houdt het ogenschijnlijk voorlopig bij mechanische remklauwen), maar Formula is ze voor. Aangezien iedereen ergens twee knopjes op kan plakken is Di2 van nature makkelijk te combineren met alternatieve hendels. Zo circuleerden er al foto’s van een TRP prototype en speculeerden wij al over Magura hendels met ingebouwde knopjes.

Formula is nu de eerste met een definitief model. Een smalle behuizing met daarin de hydraulische hoofdcylinder. Geschakeld wordt met een hendel achter de eigenlijke remgreep maar hoe dat precies werkt is niet te zien op de foto’s. Onder het rubber vermoeden we ook een expansie reservoir (Colnago heeft het op zijn website over een ‘closed system’  maar een afgesloten reservoir is in racefietstermen ook al behoorlijk gesloten). De remklauw lijkt immers erg op de Formula R1 MTB remklauw en dat is een zelfstellend systeem. Die klauw bij zich volgens de website van Colnago vast in een 140mm schijf, dat lijkt ons inderdaad groot genoeg voor een wegfiets of crosser.

Die schijf zit op een eigen Colnago Artemis wielset. De carbon velgen lijken een nutteloos remvlak te hebben, misschien dat daar nog een verbeterpuntje zit. De naven zouden lijken wel heel erg op de Volo naven van Formula en gezien de ruimte tussen schijf en frame zou deze Colnago best een inbouwbreedte van 135mm te hebben. Dat is 5mm meer dan in een standaard racefiets en gelijk aan mountainbikes, handig want dan is er keuze te over aan naven!

 

 

Die 5mm bredere achtervork is niet het enige ‘ andere’  aan deze disc uitvoering van de C59. De framebelastingen zijn totaal anders dan bij velgremmen. Vandaar dat de achtervorken compleet nieuw ontworpen zijn. Evenals de voorvork natuurlijk. volkomen modern is de keuze voor 140mm postmount aansluitingen, dat bouwt compact en licht.

 

 

 

 

 

Alle informatie tot nu toe is afkomstig van Colnago, Formula heeft nog niets bekend gemaakt. Toch kunnen we ons niet voorstellen dat Formula het bij deze ene Colnago laat. De hendels passen, met een ander stekkertje, vast ook op Ultegra Di2 en misschien ook wel op de electronische Campa groep. De vaste combinatie van rem- en schakelonderdelen is dan opeens niet zo vanzelfsprekend meer. Schakelen met Shimano of Campa, remmen met Formula, Magura of TRP. Volgens ons is deze C59 nog maar het topje van de ijsberg!