Over EPS, Di2, 140 mm schijven en Rotor. We liepen maandag 11 november tijdens de jaarmarkt in Niel door de pits van de cyclocross. En checkten de stand van de techniek.

Tekst en foto’s Menno Grootjans

De mannen van AA-drink rijden nu op Moozes crossfietsen. Als je op de website de crossframes opzoekt kom je een alu en carbon model tegen; maar niet het frame waar Van Amerongen en Aernouts mee rijden. Kijk je naar de onderdelen zie je 4ZA stuur en stuurpen, 4ZA zadelpen, 4ZA remmen en zadel en 4ZA Cirrus carbon wielsets. En 4ZA is een onderdelenmerk van ‘dat andere hele grote Belgische merk wat cross frames maakt’. Opmerkelijk is dat de mannen met Campagnolo crossen. Campagnolo heeft een aantal eigen CX delen als crankstel en remmen, maar die vindt je dan weer niet op de fietsen. Wel Record EPS, 11-speed. De standaard stroomdraden worden gebruikt, opladen van de accu gebeurt slechts enkele keren tijdens het seizoen –in de cross wordt er maar een uur geknald. Aernouts -die vier fietsen tot zijn beschikking heeft- rijdt ook met een model met dubbel blad, maar dat is vooral zijn trainingsfiets. Crankstel: Rotor met composiet ‘Spooky’ ketting ‘rand’ en C11 ketting. Verder uiteraard Dugast tubes en SPD pedalen. Aernouts rijdt vooral met een crosser met een kettingblad -42- en dat leverde meteen een mooie uitdaging voor de Italianen op. De batterij cq besturingsunit is ontwikkeld voor de voor- en achterderailleur. Zonder voorderailleur werkt de originele unit niet. En dus is er in Vicenza een eigen ‘kastje’ voor Aernouts geproduceerd. Met zijn naam er zelfs op. De 11-speed achterderailleur is wel zoveel mogelijk op spanning is gedraaid. Niet te zien en we mochten het ook niet fotograferen: aan de achterzijde had mecanicien Kees van de Wereld een apart plaatje gemaakt; dit met het oog op de cross in Gavere waar veel derailleurs sneuvelen door ‘meegevoerde’ steentjes…

Albert 1Niels Albert koerst met de Colnago Prestige in een ‘special edition’. Uiteraard, zouden we zeggen. Albert heeft zowel Colnago’s met TRP velgremmen als schijfremmen. In Niel had hij vier fietsen bij zich die allemaal keurig genummerd waren. Albert wordt door Shimano ondersteund en rijdt dus ook met componenten van het aan Shimano gelieerde Pro zoals zadel, Vibe stuur, stuur- en zadelpen. Shimano levert de C 35 wielsets, Dugast de tubes. De versie met schijfremmen: 11-speed Dura-Ace achterderailleur en voorderailleur, 785 Di2 hendels en 140 mm schijven voor en achter. Er wordt met standaard remblokken gereden. Geëxperimenteerd wordt er binnenkort met stijvere remkabels. Uiteraard heeft de versie met schijfremmen ook wielen van Shimano: handgebouwd, 28 spaaks en ‘disc only’ carbon velgen. En met 135 mm custom 11-speed Shimano achternaaf… De complete fiets met schijfremmen weegt 600 gram meer dan de versie met TRP remmen. De stroomkabels lopen allemaal door het frame. Eén van de vier had al wel een interne batterij, de andere drie -inclusief de versie met schijfremmen- nog een batterij gewoon op de onderbuis. Het opladen van de oude batterijen in een losse unit werd als prettiger ervaren; het opladen en aflezen via de adapter onder het stuur is nog niet ideaal.

Crelan Euphony’s Sven Nijs, Vanthourenhout en Peeters? Ook op Colnago Prestige. Nijs op zijn in WK kleuren gespoten model, maar toch ook op ‘gewone’ zwart/rode Colnago’s. Onderdelen: Shimano Di2 11-speed, 10- en 11-speed crankstel, C35 wielen, Shimano remmen, Prologo zadel, Colnago & Pro delen, Dugast tubes. En ja, Nijs heeft nu ook een Prestige met ‘Disc Brakes’. Eigenlijk vrijwel dezelfde specificaties als die van Albert. Uiteraard zijn de Colnago’s geheel Di2 compatible. Maar ook hier: de batterij op de onderbuis.

Meisen, Bina en Simunek van Kwadro-Stannah.be rijden met Stevens Super Prestige crossers. Simunek bijvoorbeeld met een standaard 56 centimeter, afgemonteerd met Scorpo delen uit eigen Stevens ‘stal’, 11-speed Dura-Ace Di2, 11-speed ketting, maar dan wel met de oude 10-speed crankstellen met 46/39. Verder TRP remmen, SPD pedalen, Dugast tubes rond Cole wielsets. Ook hier: de accu gewoon op de onderbuis. Alle stroomdraden binnendoor. Het bracket heeft geïntegreerde lagers. Dat levert in crossen met heel veel modder nog wel eens een onverwachte ‘chain suck’ op; er is maar weinig ruimte tussen crank en achtervork.

Van Kessel 1Revelatie Corné van Kessel van Telenet Fidea rijdt op een ‘kanariegele’ Ridley X-Night. Ook hier vier stuks, en keurig genummerd (stikkers met Corné van Kessel 1, Corné van Kessel 2 enz).
Afmontage: SRAM Red ‘22’ met 46/39 voor en 11-28 achter. Maatje 54 frame. Edco wielen met Dugast tubes. Luchtdruk doorgaans tussen 1,2 en 1, 7 bar. Zes tot zeven crossen gaat een 11-speed ketting mee. Dan is het zaak om de ketting te vervangen; anders slijten de cassettes ook nog eens… Zijn fiets was uitgerust met een nieuwe, open 11-speed cassette. Kabels: SRAM en Jagwire, wit en zwart. En met extra beschermend ‘rubbertje’ tussen nokje en rem. Uiteraard zijn de remblokken van de Avid remmen compatible met de carbon remranden. Ter info: Lars van der Haar was niet aanwezig in Niel.

Pauwels rijdt ook op een Ridley X-Night –maar dan een maatje 52. En afmontage met 4ZA delen, Shimano Dura-Ace Di2 10-speed, CX 70 remmen, FFWD wielen46 buitenblad op het Rotor crankstel. De accu heeft een plaatsje onder de onderbuis gevonden. Waarom Rotor? Dat is een kwestie van sponsoring. Alle Ridley crossfietsen van Sunweb-Napoleon Games worden standaard met Rotor cranks uitgeleverd. Sommige renners gebruiken de Rotor bladen –zoals Klaas van Tornout- anderen weer Shimano. En de ondertussen fameuze kettinggeleider tussen binnenblad en frame; die moet er uiteraard voor zorgen dat de ketting niet tussen crankstel en frame valt. Klaas gebruikt er eentje van Rotor, Kevin een custom zwarte.

Wie won er in Niel? Nys, voor van Aert en Peeters. Dus een Colnago voor twee Ridley’s. En eenmaal Shimano voor SRAM. Verder heel veel modder, veel bezoekers, ambiance, bier, frieten en ja….ook een mooie strijd.

Check: http://www.sport.be/cyclocrossclassics/1314/nl/