Vi presento: Dino Signori.

80 jaar jong, geen computer, geen Facebook en niet echt handig met een mobiele telefoon. Maar wel de man achter Sidi, het Italiaanse merk sportschoenen. Bij ons vooral bekend van de fietsschoenen. Terwijl Dino begon met het maken van skischoenen.

De historie van Sidi is echt Italiaans. Dino begon al op 10 jarige leeftijd met het maken van schoenen. Weinig school, vooral werken. En dat kon: de streek rond Maser, in de buurt van het noord-Italiaanse Treviso is rijk aan schoenmakers, kledingmakers en fietsen producenten. Maser ligt ook vrij dicht tegen de bergen aan en dus werd er ook wintersport bedreven. Met vallen en opstaan leerde hij het vak en meer dan dat. Op 22 jarige leeftijd begon hij uiteindelijk voor zich zelf. Dino:  ‘Zonder auto, wel met een oude Vespa. Zonder telefoon –bellen gebeurde vanuit de bar. En zonder machines’. Maar boordevol ideeën. Hij vond een investeerder die hem lires leende en machines en een ruimte ter beschikking stelde. Dus eerst skischoenen en bergschoenen. Eind 1969 ging hij ook laarzen voor motorcross en wegrace maken. Hij kwam met het idee om de achterkant van de skischoen open te maken zodat je gemakkelijk kon instappen. Dat bleek een goede vondst.

Verstelbaar schoenplaatje

Voor zijn gezondheid ging Dino fietsen en merkte dat het handig zou zijn om een schoenplaatje te kunnen verstellen. Tot dan was het plaatje vastgespijkerd op een houten zool. Eind 1973 kwam hij met een eigen Titanium schoen met verstelbaar schoenplaatje uit. Leren bovenkant, houten zool, kunststof plaatje en een titanium grondplaat –die dan weer vastgespijkerd zat op de houten zool. Daarna ontwikkelde Sidi een hele reeks wielerschoenen. De Revolution in 1983 met velcro sluiting in plaats van veters en een nylon zool, in 1989 de Genius met eerste microlock ‘kliksluiting’: door het gebruik van clipless pedalen  werd er veel harder aan de schoen ‘getrokken’ zodat de schoenen ook robuuster moesten worden. Naast raceschoenen ontwikkelde Sidi ook mountainbikeschoenen als de Dominator en Energy. Dino had daarnaast een goed oog voor promotie –en doordat er veel wielrenners in de buurt van Treviso wonen had Signori al snel volgers. En niet de minsten. Moser bijvoorbeeld. Maar ook renners als Kelly, Indurain, Fondriest en later Bettini, Basso en de neefjes van Moser. Bij de ingang van het fabrieksgebouw staan vitrines vol met de schoenen van kampioenen.

DSC00944Genius  5, Ergo 2 en Wire. Hoewel Sidi tegenwoordig veel kunst ‘leer’ en veel carbon toepast in de schoenen waakt het ervoor de schoenen te hard te maken. Signori gaat er nog steeds van uit dat comfort een groot goed is en dat dat ingebouwd moet zijn in de schoen zelf. ‘We hebben ook één inlegzool. Willen renners een eigen zool, dan moeten ze die laten maken bij een specialist. Elke voet is anders’. En ondanks het feit dat Dino geen computer heeft realiseert hij zich dat het ‘een lastige markt is nu. Je moet erg goed uitkijken als je een nieuw idee hebt. We hebben patenten maar er worden heel veel kopieën gemaakt. En daar is niet al te veel aan te doen’. En het fietsen zelf is ook ‘technischer geworden. Alles kan er gemeten worden en fietsen en materiaal worden ook steeds harder en meer rigide’. Ondanks dat het lijkt dat er hier een ‘oude man’ praat is dat echt niet zo. Dino’s twinkelen nog volop en hij en de firma zijn nog vol met nieuwe ideeën. Alleen laten ze die ons nu, zo midden in het seizoen, nog niet zien…. Hoewel: in de showroom stonden al wel een aantal paar Wire’s in blinkende kleuren die nog niet in de lage landen zijn gearriveerd.

Grote aantallen

DSC00950Per jaar maakt Sidi tussen de 280.000 en 3000.000 stuks, verdeeld over een dertigtal modellen. Geëxporteerd wordt er naar pakweg veertig landen. Er staat een fabriek in Maser en een fabriek in Roemenië. In Italië worden de ‘high end’ modellen gemaakt, de goedkopere modellen worden in Roemenië geproduceerd evenals delen van de dure modellen. Vervoer van de schoenen gebeurt vanuit Maser. Elke schoen bestaat uit zes tot tien onderdelen, een stel schoenen maken duurt tussen de vier en vijf uur. De door Sidi ondersteunde renners hebben hun eigen mallen; die staan ook gewoon in een rek de fabriek. En ook de stoffige mallen van ex-renners die vroeger met Sidi reden. Of je nu een gewone schoen maakt of een wielerschoen: het principe is hetzelfde. Er zijn ‘mallen’ per maat, daaromheen is de leest en de zool met onderdelen als de tong, de sluitingen en de hiel ‘cup’. Sidi’s worden vooral gelijmd, deels via een warmte behandeling. Er is veel machinaal mogelijk, maar een goede schoen maken is nog ook voor een heel groot deel handwerk. Het modelleren van de leest om de mal bijvoorbeeld en het plaatsen van de carbon zool onder de schoen. En elk paar wordt nauwgezet gecontroleerd en  met de hand ingepakt.

Sidi’s worden in Nederland verdeeld via RA Company, in België via Dina Sport. www.racompany.be en www.dinasport.com