De Duitse regeringspartijen lijken het eens te zijn over een jaarlijkse bijdrage van 25 miljoen euro aan de deelstaten om fietssnelwegen in Duitsland mogelijk te maken. Wat eerst nog alleen een speeltje leek van linkse utopisten wordt dankzij de onstuimige opmars van e-bikes nu ook door conservatieve politici serieus genomen. Milieuminister Barbara Hendricks (SPD) kwam in augustus vanuit Berlijn naar Nord-Rhein Westfalen (NRW) om daar met haar deelstaatcollega het eerste stukje van de RS1 uit te proberen.

Fietssnelweg

De subsidie past in het regeringsbeleid om de uitstoot van uitlaatgassen terug te dringen en komt tegemoet aan het gebrek aan fietsinfrastructuur. Tegelijkertijd wordt de wetgeving op het gebied van snel- en autowegen aangepast om de fietssnelwegen mogelijk te maken. E-bikes vormen, samen met de elektrische auto, een sleutel in het Duitse milieubeleid. Alleen al in 2015 werden er meer dan een half miljoen exemplaren van verkocht, het marktaandeel van e-bikes bij de oosterburen ligt ondertussen op 12,5%.

Met de subsidie lijkt het prestigieuze plan van NRW voor een 101km lange fietssnelweg dwars door het Roergebied gered. Tot op heden was onduidelijk waar de 180 miljoen euro voor het traject tussen Duisburg en Hamm vandaan moest komen. Op dit moment zijn bij Mülheim de eerste 10km gerealiseerd. In 2020 moet ook de rest van de RS1 klaar zijn. Deze eerste fietssnelweg van Duitsland zal behalve langs gewone wegen ook over voormalige spoorlijnen en langs kanalen lopen.

Paul Simons, met dank aan: Rheinische Post