Een mooie mountainbike of racefiets is niet goedkoop, en een ongeluk zit in een klein hoekje. Je kunt er een keer mee vallen, al dan niet door eigen schuld. En dan is er nog het risico op diefstal, ook dat komt helaas nog steeds voor. Is een aparte verzekering de moeite waard?

Ik stond vreemd te kijken toen ik terugkwam bij mijn auto. Waar tien minuten geleden nog onze twee mooie mountainbikes op de fietsdrager stonden, was die nu leeg. Een doorgeknipt kabelslot lag als stille getuige op de grond. Even snel een broodje halen gingen we, het bleek onze duurste lunch ooit. Want de reisverzekering dekte slechts 500 euro per fiets, terwijl ik de mijne twee maanden eerder voor bijna 3000 euro had gekocht. En de mooie pedalen die ik er los bij kocht vielen al helemaal niet onder de dekking.

Een dure les. Laat je fiets nooit uit het zicht op je auto staan én check vooraf of je ‘gewone’ verzekering wel al je schade dekt. In mijn geval was een aparte fietsverzekering zeker de moeite waard geweest. Ongemerkt loopt het bedrag van al je fietsspulletjes toch flink op. Stel dat je een keer een schuivertje maakt in een bocht. Die schaafwonden kom je wel te boven en dat je ego een knauw krijgt, dat heelt ook wel weer. Maar als je net even verkeerd terechtkomt, zijn je schoenen beschadigd, je pedaal, achterderailleur, shifter, stuurlint, fietsbroek, helm, misschien wel een wiel? Voor je het weet ben je 1000 euro verder.

gejat

Speciale fietsverzekering
Een gespecialiseerde fietsverzekeraar weet dat de schade al snel kan oplopen en dekt daarom een veel hoger bedrag. Bij Fiets Magazine werken we samen met een prima fietsverzekeraar met een nette premie en een hoge klanttevredenheid. Via fiets.nl/fietsverzekering vind je hierover meer informatie. Je fiets is het eerste jaar tegen nieuwwaarde verzekerd en daarna is er een afschrijving van 1% per maand. Je fiets is dan niet alleen verzekerd tegen diefstal uit afgesloten ruimtes, maar ook tegen schade die kan ontstaan bij het gebruik. Een speciale carbonmodule dekt framebreuk bij fietsen van carbon. Je krijgt dan een nieuw frame als er ergens een breuk in het materiaal ontstaat.

Mocht je schade hebben, dan breng je je fiets gewoon naar een aangesloten fietswinkel. Die maakt een schaderapport en neemt alle communicatie met de verzekeraar voor zijn rekening. Mocht je schade door een ander veroorzaakt zijn, dan regelt de verzekering ook de commnicatie met die partij. Dat is toch wel een paar tientjes per jaar waard?

Crash replacement-regeling
Wist je dat steeds meer fabrikanten een crash replacement-regeling hebben? Vooral bij helmen en wielen zien we steeds vaker merken die een heel dikke korting geven op een nieuw product als het oude door een val beschadigd is geraakt. In het geval van een helm is dat een fijne oplossing. Als je eenmaal een keer met je helm op de grond bent gevallen, draag deze dan niet meer, maar schaf een nieuwe aan. Check dus voordat je een helm koopt of de fabrikant zo’n regeling heeft. Het kan je een boel geld schelen, want een keertje vallen doen we allemaal weleens.

Meer info: fiets.nl/fietsverzekering

Fiets kapot