Heen en weer tussen Cambiago en Cascina

Tekst & beeld: Menno Grootjans

foto 4Zijn alle Italiaanse racefietsen ook werkelijk ‘made in Italy’? Ja. En nee. Heel veel Italiaanse fietsen worden in het Verre Oosten geproduceerd. Net als Amerikaanse, Duitse en Nederlandse fietsen. Maar een deel wordt ook werkelijk in Italië geproduceerd. En dan vooral de ‘high end’ modellen waar waar individueel design een grote rol vervult. Dat merkten we toen we op bezoek waren bij Colortechnica in Cascina.

Colortechnica? Waarschijnlijk een zeer onbekende naam in Fietsland. Dat komt omdat dit bedrijf eigenlijk alleen voor één fietsenmerk werkt: Colnago.  Samen met de nieuweling –maar daar meer nieuws over volgende week.

Hoe gaat dit in zijn werk? Er komen zo’n 100 frames per week binnen in Cascina. Die worden met een vrachtwagen gebracht. Dit zijn alle ‘raw’ frames. Zo uit de productie dus. Dan volgt er een proces wat meerdere stappen beslaat. Eerst worden de frames voorbereid. Bij de carbon frames betekent dit vooral schuren en ‘polijsten’. Eventuele lijmresten worden weggewerkt en kleine onvolkomenheden worden glad gemaakt. Dit gebeurt deels met een schuurmachine en deels met de hand. Controle wordt met het geoefende oog gedaan. Daarna worden de aluminium delen van een primer voorzien. Met een zwierige hand uiteraard. Een frame spuiten lijkt makkelijk, maar vergt toch heel wat oefening. Na de primer wordt het frame voorzien van een eerste laklaag. Dan de decals erop, en weer een of twee laklagen. De decals worden deels afgeplakt –met de hand natuurlijk- lak erover en eventueel een apart design. Paintbrushen is mogelijk; en dat gebeurt dan ook volop. En dat vereist helemaal oefening! De laatste laag is een blanke laklaag. Of beter gezegd twee blanke laklagen. Daarna wordt het frame gecontroleerd en in gepakt –en gaan ze weer retour naar Cambiago. Daar worden ze verstuurd of afgemonteerd.

foto 6Een apart model is de stalen Master. Vroeger sierde een decal ‘Gilco design’ het frame, nu ontbreekt dit. Het ‘vierkante’ profiel van de buizen is echter vrijwel hetzelfde als vroeger. De buizensets zijn in feite ‘custom’. Zowel lugs als buizen worden in Italie vervaardigd. Door een ex-werknemer van Columbus, die een deel van de machines heeft overgenomen. Een deel van de frames zijn verchroomd –met name de achtervorken en lugs- en een deel gespoten. Opvallend is dat de oude Mapei kleur uit de jaren ’90 nog steeds populair is. Inclusief de bolletjes. En ook het kenmerkende profiel van een renner op de bovenbuis ontbreekt niet op de geel/wit/roze  modellen. Uiterst klassiek dus. Een Master frame kost rond de 2349 euro. Afzetmarkt is vooral Japan en de VS. En ook China en Taiwan. O ja: de inbouwbreedte is wel gewoon modern, dus een 10- of 11-speed groep kan gewoon gemonteerd worden. We hoorden dat er laatst een aantal setjes Arabesque lugs zijn opgedoken en waarschijnlijk worden er een aantal ‘limited’ frames geproduceerd. Maar dat is totaal nog niet zeker…

Fact & figures: 9 mannen en vrouwen werken in Cascina. Bij grote drukte worden extra handen ingeschakeld. Ook de elders geproduceerde M10 wordt in Cascina gespoten. 30 tot 35 frames per dag worden er gespoten. De lak is op waterbasis. Een laklaag voegt 75 tot 175 gram aan gewicht toe. Colnago levert 90% losse frames en 10% complete fietsen. 5000 frames worden er in Italië gemaakt waarvan 1000 van staal. Colnago is nog steeds een familiebedrijf. Ernesto Colnago is nog steeds Ernesto Colnago. Familieleden Alex en Allesandro zijn ook aan firma verbonden. 32 man werken er in Cambiago. Op de foto: Ernesto met een groot deel van de personeelsleden.  www.colnago.com en www.codagex.be