Er komt meer uit Italie dan Campagnolo. We bedoelen dan niet fietsenfabrikanten, maar leveranciers van onderdelen van diezelfde fietsen. Firma’s als Gipiemme, Marchisio, Ursus, Selle Royal, Selle Italia en Selle San Marco hebben (of hadden) locaties waar veel onderdelen gemaakt worden. En ook Miche is zo’n fabrikant. Gevestigd in San Vendemiano, een dorp zo’n twintig kilometer  van Treviso.  

Italo Michelin

Er komt meer uit Italie dan Campagnolo. We bedoelen dan niet fietsenfabrikanten, maar leveranciers van onderdelen van diezelfde fietsen. Firma’s als Gipiemme, Marchisio, Ursus, Selle Royal, Selle Italia en Selle San Marco hebben (of hadden) locaties waar veel onderdelen gemaakt worden. En ook Miche is zo’n fabrikant. Gevestigd in San Vendemiano, een dorp zo’n twintig kilometer  van Treviso. De capo is Italo Michelin. Begin november vierde hij zijn 90e verjaardag, hij komt nog iedere dag even kijken al zwaait ondertussen zijn zoon Luigi de scepter.

‘Ciclo Piave’

FAC Michelin, kortweg ‘Miche’. Dit Italiaans familiebedrijf begon in 1919 met het produceren van vooral fietsen onder de naam ‘Ciclo Piave’. Twee broers gingen aan de gang, al verliet een van de twee na de tweede wereldoorlog de firma en legde zich toen toe op louter onderdelen. Eerst was de roepnaam Michelin; maar na een klacht van de Franse bandenproducent werd de naam naar Miche getransfereerd. Spatborden, bagagedragers, wielen; van alles werd er geproduceerd in San Vendemiano .

 Italia eerst

FAC Michelin bevindt zich in het hart van de Italiaanse rijwielindustrie. En deze industrie merkte halverwege de jaren ’90 dat er veel werk vertrok richting Taiwan en later China. Met goedkope spullen viel er niks meer te verdienen. En daarom legde Miche zich de laatste twintig jaar toe op vooral ‘high end’ onderdelen. Miche levert vooral aan Italiaanse producenten. Merken als Basso, Guerciotti, Casati en De Rosa. Geen wereldspelers, wel merken met naam en faam. Miche maakt complete onderdelengroepen, wielsets en onderdelen; en dan alleen voor racefietsen en –mondjesmaat- voor mountainbikes ( 29er wielsets).

Samenwerking

De top van de onderdelengroep is de Supertype 11 en de daarbij ‘horende’ Supertype 888RR full carbon wielset. Naast de Supertype 11 zijn er de SWR 11, Primato 11, Cross 11, Cross 10, Race en Team ( 10 en 9). Dertien wielsets zijn, er zijn onderdelengroepen voor ‘kinder’ racefietsen en heel veel losse onderdelen. Meteen maar: er is een nauwe samenwerking met grote broer Campagnolo. Dat wil zeggen: Miche benut de 11-, 10- en 9-speed achter- en voorderailleurs en de daarbij passende Ergopower rem/schakelgrepen. Bij de lagering van de crankstellen gebruikt Miche dan weer de technologie van FSA en de kettingen worden ook niet zelf gemaakt.

Veel handwerk

Is Miche dan alleen firma die inkoopt? Nee. Dat maakte een bezoek eind november wel duidelijk. Miche is een echte machinefabriek. 40 man werken er waarvan 30 in de productie. Allemaal mannen overigens. In totaal 1.2 miljoen producten per jaar worden er vervaardigd. Waaronder 28.000 wielen per jaar en zoiets simpels als 5000 kransjes per dag. Het zijn die kransjes die Miche vooral faam geven bij de liefhebber. Het al genoemde Campagnolo maar ook Shimano bieden vooral cassettes in vaste volgorde aan en waarvan ook nog eens kransjes vast aan elkaar zitten. Miche levert alle kransjes en middels een hele reeks aan tussenringen zijn de kransjes ook nog eens compatible met heel wat aandrijvingen en naven. De kransjes worden echt nog gestanst uit staal en daarna via een CNC robot precies van de juiste inkepingen voorzien.

Kransjes

Daarna worden de kransjes ook nog van een harde laag voorzien. Miche gebruikt vier robots; al gaat er nog heel veel met de hand. Zo worden de cranksets echt nog met de hand gemonteerd. De machines die Miche gebruikt zijn niet allemaal nieuw, maar wèl zelf ontwikkeld en toegespitst op wat er gemaakt wordt.

 

Spaken

Opvallend is dat Miche eigen spaken maakt. Er worden standaard spaken bij Sapim ingekocht en in Italië helemaal ‘customized’. Plat, aero, met opdruk. Precies zoals Miche het wil. Dat gaat ook op voor carbon velgen; er werden velgen van Zipp gebruikt, maar nu is er een nieuwe leverancier. Wat de fabriek in San Vendemiano  verlaat moet wel in orde zijn. De wielen moeten bijvoorbeeld de crashtest van de UCI doorstaan. Er is in de kelder een klein, maar zo op het eerste gezicht doeltreffende test laboratorium ingericht. Spaken, remblokken, velgranden, kettingbladen. Kransjes: alles wordt getest. Miche sponsort ‘uiteraard’ wielrenners. Enkele jaren terug prijkte de naam nog op een shirt van een profploeg, nu is dit niet meer betaalbaar. In 2012 reden de profs van Accent Jobs nog wel met wielen van Miche.  

Flexibel

Miche is geen marktleider of voorloper op het gebied van technische ontwikkelingen; zo doen ze (nog) niks met elektronische onderdelengroepen of ‘disc brakes’. Miche is een echte Italiaanse machinefabriek; modern met oog voor traditie en vakmanschap. Miche vult met de collectie de gaatjes op die grotere fabrikanten niet interessant genoeg vinden. En Miche is redelijk flexibel; het kan kleine ‘batches’ maken. Het maakt onderdelen echt onder eigen naam; aan ‘private label’ producten doen ze eigenlijk niet. De onderdelen worden vanuit Italië verscheept; niet vanuit Azië. Echte grote plannen zijn er niet; het gaat gestaag door. Er lijkt ook niet veel budget te zijn om heel veel ‘gekke’ dingen te doen, zeker niet in deze ietwat onzekere economische tijden (omzet cijfers werden er niet gegeven). 

Verwimp

Het merk Miche is trouwens wel behoorlijk populair in Azië; zeker omdat Miche zich er op voor laat staan ( en terecht) dat de productie in Italië plaatsvindt. De behoorlijk ‘bling bling’ catalogus is 160 pagina’s dik ( ter vergelijking: Shimano’s 2013 handelaar catalogus is 100 pagina’s dikker).  In Nederland wordt Miche vertegenwoordigd door Verwimp. www.verwimp.nl