Hoewel de fiets pas over twee weken officieel wordt gepresenteerd, rijden de renners van RadioShack er in het Criterium du Dauphiné al op rond: de nieuwe Trek Madone. In het nieuwe model zijn een aantal ontwerpen overgenomen uit de Speed Concept tijdritfiets van het Amerikaanse merk.

De buizen van de Madone zijn vormgegeven volgens het ontwerp van Kamm. Deze Duitse ingenieur ontwierp in de jaren 30 al auto’s met een brede ronde voorkant, en aan de achterzijde een platte achterkant. Een dergelijk ontwerp met een brede ronde voorkant zou aerodynamisch voordeel opleveren. Door de buizen aan de achterzijde plat te maken, wordt dan weer gewicht bespaard.

De achterrem is op de nieuwe Madone onder de liggende buis van de achtervork geplaatst. Het frame is hiervoor aangepast op de achterremmen van Shimano. In theorie wordt er een paar gram bespaard, maar nog groter voordeel is het vermeende remcomfort.

Meer comfort

Doordat de achterremmen naar de onderkant van de fiets zijn verplaatst, is er ook geen brug meer nodig tussen de schuine buizen van de achtervork. Normaal wordt aan deze brug de rem opgehangen. In theorie zorgen de volledig gescheiden buizen voor meer comfort op de fiets.

Bij reguliere remmen zit een stelschroef om de spanning te kunnen reguleren. Omdat de achterrem bij de nieuwe Trek zo laag zit dat je daar tijdens het fietsen niet meer bij kunt, is er een stelschroef geplaatst op de benedenbuis.

Blijvertjes op de nieuwe Madone zijn het 90 mm bracket, de uitsparing in de liggende buizen van de achtervork voor de snelheid- en cadansmeter van Bontracer en de taps toelopende ‘E2’ balhoofdbuis. Bij dit type balhoofdbuis is het onderste lager breder dan het bovenste. Dit zou ervoor zorgen dat de vork stijver blijft in bochten.

Auteur: James Huang