Mooi bewerkt buitenblad

Voor de veldfiets is het vaak shoppen om een fiets compleet af te monteren. Remmen en tandwielbladen zijn net even anders voor deze tak van het fietsen. Shimano heeft daarom speciale onderdelen ontwikkeld zodat je op de crosser compleet Shimano- afgemonteerd op weg kunt. De onderdelen zijn er in de types  CX-70 en CX-50 waarbij laatstgenoemde iets zwaarder is en een andere kleur heeft.Wij testten de Shimano CX-70 remmen en crankstel op een fiets.

De verschillende busjes voor tussen de rem

Wat direct opvalt aan de remmen zijn de verschillende lengte in de busjes die je tussen de remarm en blokje monteert. De langere busjes zijn beter bij het gebruik bij extreme modder. De ruimte tussen de remarm en het frame is dan iets groter. Modder hoopt dan wat minder snel op. Monteren we het kortste busje dan is er te merken dat de remmen erg steil staan. Hierdoor is de hoek met de remkabel minder en hierdoor ook de remkracht. We kiezen voor de middelste maat. Afstellen van de remblokken gaat simpel door de conische vorm van de busjes. Het crankstel heeft net als de remmen een glanzende grijze kleur mee gekregen. Met een 36 – 46 vertanding biedt het zowel een vrij licht verzet als een groot verzet op het buitenblad om snelheid te maken. Het tandblad ziet er met de gevreesde randjes high- tech uit. Er is ook een voorderrailleur beschikbaar voor de cross, deze testten we niet.

 

De middelste maat busjes tussen de rem

Praktijk
De remmen kunnen wat piepen bij het rijden. Iets bijstellen door de voorkant van de remblok iets eerder de velg laten raken kan dan helpen. De veerspanning, om de remmen gelijkmatig te laten bewegen, is met een schroefje in te stellen. De remkracht in droge omstandigheden is goed. In de modder wat minder in vergelijking met een schijfrem die we gewend zijn op een mountainbike. De tandbladen bieden met een 12- 27 cassette combinatie een ruim bereik. Op het 46 tands buitenblad is het op snelle bospaden goed snelheid maken. In de steile langere klimmen zorgt het 36 tandblad dat je vrij soepel boven komt.

Conclusie
De remmen zijn dan wel niet de lichtste modellen op de markt, maar wel prettig snel en goed af te stellen. Handig is ook dat de remblokken net zo te wisselen zijn als de racemodellen. Het crankstel heeft een goede tandwielverhouding. Op de schakelwerking in combinatie met een normale Ultegra voorderailleur merkten we geen tekortkomingen. Bouw je een crosser op met een Shimano Ultegra groep dan passen deze cross- specifieke onderdelen er goed op. En niet alleen door het match-en van de kleur. (MW)

FC-CX70 crankstel € 259,95 / gewicht 725 gram
BR-CX70 rem € 59,95 / gewicht 168 gram

www.shimano.com