Dit zijn ze dan: de langverwachte Aerobikes van Giant. De Taiwanese fietsenfabrikant presenteerde dit weekend in Australië de  Propel Advanced SL en het vrouwen model Liv/giant Envie Advanced. Onze redacteur Menno Grootjans was afgelopen week in Down Under om de presentatie van deze fietsen bij te wonen. In Fiets nr.2 vind je een uitgebreid verslag. Hier alvast de eerste indrukken en de specs.


Dit zijn ze dan: de langverwachte Aerobikes van Giant. De Taiwanese fietsenfabrikant presenteerde dit weekend in Australië de  Propel Advanced SL en het vrouwen model Liv/giant Envie Advanced. Onze redacteur Menno Grootjans was afgelopen week in Down Under om de presentatie van deze fietsen bij te wonen. In Fiets nr.2 vind je een uitgebreid verslag. Hier alvast de eerste indrukken en de specs.

Giant is aan de late kant met het presenteren van een aero model. Maar het merk zegt niet over één nacht ijs te hebben willen gaan. Volgens Giant levert de fiets bij een snelheid van 40 kilometer per uur over een traject van 40 kilometer 12 tot 36 seconden voordeel op ten opzichte van aero fietsen van andere merken. Dit terwijl het gewicht van de fiets meevalt: 1.675 gram voor een medium frame, vork, geïntegreerde zadelpen en de remmen.

De materiaal leverancier van de Blanco ploeg, het voormalige Rabobank, zet de verschillen met de concurrentie op een rijtje. De propel zou 458 gram lichter zijn en 36 seconden sneller dan de Ridley Noah, 32 seconden en 324 gram lichter dan de Specializes S-Works Venge, 36 seconden sneller en 233 gram lichter dan een Scott Foil en 12 seconden sneller en 546 gram lichter dan de Cervélo S5 Team.

Giant brengt drie modellen van de Propel Advanced SL in maart op de markt. De duurste versie is de SL 0 met Shimano Dura-Ace Di2 9070. Dit model gaat ongeveer 7.500 euro kosten. De SL 1 met
Dura-Ace 9000 kost ongeveer 5600 euro, en de SL 2 met SRAM Red 2012 kost ongeveer 5250 euro. De duurste versie van het vrouwen model Envie kost ongeveer 4200 euro.