Afgelopen weekend werd hij gepresenteerd in Australië: de Giant Propel Advanced SL. Het team Blanco gebruikt de fiets in de Tour Down Under. We hebben Mark Renshaw op de fiets gespot.Het Blanco Proteam, de voormalige Rabobank wielerploeg, reed in 2012 op de Giant TCR Advanced SL. Enkele renners testen momenteel het nieuwste model van de Taiwanese fietsenfabrikant. De Giant Propel Advanced SL. Mark Renshaw hoopt op deze nieuwe fiets in de sprints succes te boeken.Volgens Giant is de Propel aanmerkelijk aerodynamischer dan de TCR Advanced SL, een seconde per kilometer. De fabrikant beweert zelfs een fiets op de markt te hebben, die aanmerkelijk sneller is dan de top aero fietsen van de concurrentie. Zo zegt Giant dat hun nieuwe fiets bij een snelheid van 40 kilometer per uur op een traject van 40 kilometer, 36 seconden sneller is dan de Ridley Noah.De Propel van Renshaw weegt 7.59 kilo. Dat is ruim 300 gram meer dan de Propel Advanced SL die Giant afgelopen weekend presenteerde. Een deel van dit extra gewicht is te verklaren doordat Blanco nog gebruik maakt van de Shimano Dura Ace Di2 7970 groep. Die is iets zwaarder dan de nieuwe 9070 groep. Aannemelijk is bovendien dat Giant voor de sterkere profrenners speciale frames bouwt die steviger zijn dan het standaard model. Giant deed dat eerder ook al toen bijvoorbeeld Mark Cavendish nog op Giant reed. Ook gebruikt Blanco aluminium remmen, in plaats van de speciaal voor de propel ontwikkelde carbon remmen.Renshaw rijdt ook niet met het speciaal voor de Propel ontwikkelde stuur met geintegreerde stuurpen. We zien bij Renshaw een stuurpen van PRO die we nog niet ergens anders hebben gezien.De redactie van Fiets was bij de presentatie van de Giant Propel Advanced SL. Een rijimpressie vind je in het februarinummer van Fiets. Specificaties:
Frame: Giant Propel Advanced SL, mediumVork: Giant Propel Advanced SLBalhoofd: FSA Orbit IS 1 1/4-1 1/2″ taps toeloepend.Stuurpen: PRO Vibe Carbon, 125mm x -6°Stuur: PRO Vibe 7s Round, 42cm (c-c)Tape/rubbers: PRO Smart SiliconRemmen: Blanco team custom CNC aangepast voor de Giant Propel Advanced SLRemgrepen en schakelgroep: Shimano Dura-Ace Di2 Dual Control ST-7970Voorderailleur: Shimano Dura-Ace Di2 FD-7970Achterderailleur: Shimano Dura-Ace Di2 RD-7970Cassette: Shimano Dura-Ace CS-7900, 11-23TKetting: Shimano Dura-Ace CN-7900Crankset: SRM Wireless PowerMeter Dura-Ace, 172.5mm, 53/39TBracket: PF86Pedalen: Shimano Dura-Ace SPD-SL PD-7900Wielen: Shimano Dura-Ace WH-7900-C50-CLBanden: Vittoria Team Prototype tubular, 25mmZadel: fi’zi:k Aliante k:iumZadelpen: Giant Propel Advanced SL ISPBidonhouders: Tacx Uma (2)Computer: SRM PowerControl 7Maten van Mark Renshaw:Lengte: 1.79mGewicht: 72kgZadelhoogte vanaf bracket (c-t): 752mmZadel setback: 67mmZitbuislengte, c-c: 510mmPunt zadel tot stuur: 572mmBovenbuislengte: 555mmGewicht fiets: 7.59kg
Giant Propel van Mark Renshaw
Fietsredactie ism Future
21 januari 2013
Fietsredactie ism Future
21 januari 2013
Gerelateerd nieuws
De Giant Defy is vernieuwd, een serie van 7 lichte endurance fietsen
14 september 2023 - racefiets nieuws