Giant presenteert vandaag de 10e generatie TCR racefiets, naar eigen zeggen lichter, stijver en aerodynamischer dan ooit.

Om die drie pijlers te behalen zijn er nieuwe constructietechnieken gebruikt, daarover later meer. Gebleven is de naamgeving van de drie series: TCR Advanced SL, TCR Advanced Pro en TCR Advanced. De ‘Generation X’, zoals deze tiende uitvoering ook wel genoemd wordt, is overigens mede ontwikkelt met hulp van de renners en technici van Team Jayco-AlUla.

Aerodynamica

Hoewel Giant de Propel heeft voor als je puur voor de aerodynamica gaat, hebben ze bij de nieuwe TCR de kans niet laten liggen om ook wat aan de luchtweerstand te doen. De buisvormen van de nieuwste TCR zijn ontworpen en ontwikkeld met behulp van Computational Fluid Dynamics (CFD) modellering. Het hele systeem, waaronder frame, vork, cockpit en het wielsysteem vallen, is in de windtunnel verfijnd met behulp van een dynamische mannequin. Daarmee kun je heel nauwkeurig de aerodynamische effecten van de trapbeweging meten.

Alle losse onderdelen zijn ontwikkeld en getest als één geïntegreerd systeem, iets dat we steeds vaker zien bij fietsmerken. De cockpit wordt daardoor bijvoorbeeld meer 1 geheel met het frame. Je ziet in de nieuwe TCR de veranderingen ten opzichte van het vorige model vooral terug aan de voorkant. Die is nog iets meer aero geworden.

Brede banden en een nieuw stuur

De vernieuwde voorvork heeft een nieuwe kroon en biedt nu ruimte voor banden tot 33 mm. De aerodynamische vormen zijn ontwikkeld in lijn met de onderbuis, die ook anders gevormd is voor een betere luchtstroming. In de Advanced SL en Advanced Pro modellen wordt de OverDrive Aero balhoofdbuis gecombineerd met een eigen Contact SLR/SL AeroLight stuurpen en Contact SLR/SL stuur met interne kabelgeleiding. Ja, geen kabels meer buitenom. Daar worden veel mensen heel blij van.

De kabels zijn nu netjes uit beeld

De nieuwe sturen hebben een afgevlakte bovenkant en licht opstaande randen rond de hoods om je te helpen een aerodynamische houding te behouden. De TCR Advanced maakt trouwens gebruik van semi-geïntegreerde kabelgeleiding met de Contact AeroLight stuurpen en het Contact stuur.

Lichter

De nieuwe TCR is vooral lichter omdat het ontwerpteam 60 stukjes carbon minder heeft hoeven gebruiken in de lay-up. Het vorige model had 330 delen, de nieuwe 270. Door een nieuwe manier van carbon snijden (cold-cut noemen ze het) zijn de randen strakker waardoor er minder overlap nodig is, wat weer een beter eindresultaat oplevert. En een besparing van 75 gram ten opzichte van het vorige model, dat uit 2021 stamt. Een frame (in maat M) komt nu op 690 gram, zegt Giant. Topmodel Advanced SL 0 komt op 6.4kg compleet.

Ook op het gebied van de zadelpen is gewicht bespaart. De TCR Advanced SL is voorzien van een geïntegreerd ontwerp dat 40 gram lichter is, de aerodynamica verbetert en ook nog eens meer flexibiliteit biedt dan de vorige generatie. De TCR Advanced Pro en Advanced maken gebruik van de Variant zadelpen, die meer gemak biedt tijdens het afstellen, maar ook een vorm heeft die geïntegreerd is met het frame voor aerodynamica en flexibiliteit.

De Advanced SL heeft een ISP, Integraded Seat Post

Eigen wielen

Giant maakt al jaren prima wielsets, in de nieuwe TCR modellen vind je dan ook hun eigen wielen terug. Afhankelijk van de uitvoering zitten er de recent geïntroduceerde CADEX Max 40 wielen in of de volledig nieuwe Giant SLR 40 wielset. Ze zijn allemaal tubeless-ready en -af fabriek- uitgerust met CADEX- of Giant 28 mm tubeless banden.

In de topmodellen van de TCR vind je Cadex wielen

Stijfheid

De TCR Advanced SL blijft het vlaggenschip en is ontwikkeld met verschillende state-of-the-art productietechnieken om het frame tot een van de lichtste en stijfste in zijn categorie te maken. Het merendeel van de winst in stijfheid komt van aangepaste delen van de balhoofdbuis, onderbuis en bottom bracket. Waar we sommige merken zien terugvallen op bottombrackets met schroefdraad, blijft Giant vasthouden aan het pressfit systeem.

De nieuwe TCR line-up is per direct verkrijgbaar en bestaat in de Benelux uit de volgende modellen:

  • TCR Advanced SL 0 (€ 12.299)
  • TCR Advanced SL 1 (€ 8.399)
  • TCR Advanced Pro 0 AXS (€ 6.999)
  • TCR Advanced Pro 0 Di2 (€ 6.499)
  • TCR Advanced Pro 1 AXS (€ 5.099)
  • TCR Advanced Pro 1 Di2 (€ 4.899)
  • TCR Advanced 0 (€ 3.999)
  • TCR Advanced 1 (€ 3.499)
  • TCR Advanced 2 (€ 2.799)
  • Frameset TCR Advanced SL (€ 3.699)
  • Frameset TCR Advanced Pro (€ 2.499)

Deze (nieuwe) onderdelen van de TCR zijn ook los verkrijgbaar:

  • SLR 0 40 WheelSystem (voor € 899, achter € 1.099, set € 1.998)
  • SLR 1 40 WheelSystem (voor € 699, achter € 799, set € 1.498)
  • Contact SLR Handlebar (€ 399,95)
  • Contact SL Handelbar (€ 99,95)

Meer informatie vind je op: giant-bicycles.com/nl/tcr