Onder het motto “Beter te vroeg dan te laat” presenteert de Fietsersbond hartje zomer een wensenlijst voor de gladheidbestrijding op fietsroutes. Afgelopen winter hadden fietsers het zeer zwaar op spekgladde fietsroutes met duizenden valpartijen als gevolg. In de Tweede Kamer werden zelfs vragen gesteld over de vele gemeenten die fietspaden –te lang- links lieten liggen bij het bestrijden van gladheid.

 

De Fietsersbond voeg daarom donderdag alle gemeenten in Nederland om zich voor te bereiden op een adequate aanpak van fietsroutes bij gladheid. De oproep werd ook via de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) verspreid. Gemeenten hebben nu nog voldoende tijd om een goed plan te maken en ontbrekende materialen aan te schaffen.

 

Minister Eurlings vroeg de Fietsersbond dit voorjaar om een analyse te maken van het beleid van Nederlandse gemeenten. Via een enquête en de meldingen op www.fietsersbond.nl/meldpunt kon de bond een goed beeld schetsen van de situatie op de fietspaden in de afgelopen strenge winter.

 

 

Onnodig veel fietsers slachtoffer van gladheid deze winter
In de winter van 2009-2010 winter hebben naar schatting 8.300 fietsers letsel opgelopen ten gevolge van gladheid, achtmaal zo veel als in een normale winter. Uit het onderzoek van de Fietsersbond blijkt dat veel gemeenten te kort geschoten zijn in het bestrijden van gladheid op hoofdfietsroutes. Zo slaagde slechts een derde van de gemeenten erin het fietspadennetwerk grotendeels sneeuwvrij te krijgen. De verschillen tussen gemeenten waren groot, gemiddeld was de situatie in grote gemeenten en in het westen van het land het slechtst.

De bron van gladheid op de fietspaden, sneeuw, laat zich niet met zout bestrijden. Daarom moet er bij sneeuw op fietspaden geveegd of geborsteld worden. Opvallend is dat een groot deel van de gemeenten, twee vijfde, bij de bestrijding van sneeuw toch kiest voor zout strooien. Vanwege het risico van ijsvorming door samendrukking dient de sneeuw ook snel verwijderd te worden, uiterlijk binnen 3,5 uur volgens de landelijke norm. De meerderheid van de gemeenten haalde deze norm evenwel niet, vele overschreden  deze met dagen.

Op grond van dit onderzoek concludeert de Fietsersbond dat de problemen met gladheid voor fietsers onderschat worden en dat de bestrijding van gladheid op fietspaden in te veel gemeenten onvoldoende prioriteit en aandacht heeft. De Fietsersbond beveelt aan nu al lessen te trekken, zodat gemeenten op tijd  een verbeterd aanvalsplan gladheidbestrijding kunnen opstellen en de burgers hierover kunnen inlichten. www.fietsersbond.nl