Verleden week kregen we een sneak preview van de 11 speed mountainbike groep van SRAM. De groep wordt pas over een ruim een maand officieel gepresenteerd op een bikefestival in Les 2 Alpes. Wij spraken alvast met product manager Chris Hilton van de Amerikaanse fietsonderdelen fabrikant. Volgens hem biedt de XX1 twee belangrijke voordelen: de groep is lichter en verkleint bovendien het risico op een aflopende ketting.

In het mountainbiken is een 11-speed een nieuw fenomeen. SRAM noemt de nieuwe groep de XX1: slechts één voorblad, maar wel 11 tandjes achter. ”Er komt geen 11 speed groep met twee voorbladen’’, zegt Chris Hilton, productmanager bij SRAM. ”Daar heeft niemand voordeel van’’.

Lichter

Volgens Hilton is het niet de bedoeling dat de XX1 de huidige XX groepen met twee voorbladen gaat vervangen. Fietsen met een enkel voorblad doken een jaar of twee geleden voor het eerst op in wereldbekerwedstrijden. Hilton verwacht dat met de komst van een 11-speed meer bikers de overstap naar een enkel voorblad maken. Prototypes van XX1 zouden tussen de 200 en 300 gram lichter zijn dan de XX. ”Dat is vooral dankzij de kunst van het weglaten, niet door lichtere materialen te gebruiken’’, zegt Hilton.

De XX1 achterderailleur werkt radicaal anders dan een reguliere derailleur. Bij de XX1 is de beweging waarbij de derailleur met de kettinglijn meebeweegt, weggelaten. De derailleur regelt dus vooral de spanning op de ketting. ”Dit idee waart al een jaar of acht rond bij de ontwerpafdeling van SRAM’’, zegt de product manager van SRAM. ”Pas door het opkomen van het rijden met slechts één voorblad is het idee doorontwikkeld. Het gaat in tegen de huidige manier van denken’’, zegt hij. ”Maar door het extreme verschil tussen het kleinste en grootste tandwiel op de cassette (10-42 red.) worden we gedwongen anders te denken’’. De twee tandwieltjes in de derailleur van de XX1 zijn ver uit elkaar geplaatst om het verschil tussen het kleinste en grootste tandwiel aan te kunnen. Het kransje met tien tanden is vooral geschikt om mee te trappen in de afdaling. Een tien-tands krans loopt slechter en geeft meer wrijving en slijtage dan andere kransjes.

Groffer

Het voorblad van de XX1 heeft ook een nieuw ontwerp gekregen. ”Bij twee of meer voorbladen moeten de tanden zo gevormd zijn dat het schakelen makkelijker gaat. Nadeel is dat dit soort tandwielen duurder zijn, minder lang mee gaan en bovendien het risico op een aflopende ketting groter maken’’, legt Hilton uit. De tandjes op het voorblad van XX1 zijn veel groffer, bijna vierkant zoals je ze ziet op singlespeed fietsen. De XX1 heeft bij het voorblad ook geen ketting geleider. Bovendien heeft de achterderailleur het SRAM type2 mechanisme. Dit blokkademechanisme houdt de ketting strak.

Het versnellingsbereik van de XX1 is 420 procent. Dit maakt de groep geschikt voor ondermeer crosscountry wedstrijden zonder extreme klimmen. Het bereik van de bestaande XX groep met twee voorbladen is 496 procent. Een triple geeft een bereik van 656 procent. ‘’De XX1 is geschikt voor een meerderheid van de mountainbikers’’, zegt Hilton. ”Er zullen rijders zijn die een groter bereik met hun versnellingen willen hebben. Dat is prima. We hebben nog altijd de XX met twee bladen voor en tien kransjes achter’’.

Problemen

Toch sluit de product manager van SRAM niet uit dat er in de toekomst toch een 2×11 op de markt komt. ”Het is niet onmogelijk’’, zegt hij. ”Maar een dergelijke groep krijgt problemen met de kettinglijn. Het elfde kransje maakt de cassette wijder’’. Hilton ziet de XX1 primair niet als een 11speed groep. ”Het is een systeem voor een enkel voorblad dat toevallig 11 kransjes achter heeft’’, stelt hij.

De product manager van SRAM wil niets zeggen over de prijs van de XX1. Het is de bedoeling dat de groep aan het eind van de zomer op de markt komt.

Auteur: James Huang