‘Meten is weten’ is het credo van de Amerikaanse wetenschapper. Hij vertaalt tijdritten in wiskundige algoritmes. Ketchell stond Ryder Hesjedal bij toen die eerder dit jaar de Ronde van Italie won.

Ketchell is nu vier jaar aan de ploeg verbonden. Hij zegt de eindtijden van zijn renners in tijdritten vrij exact te kunnen voorspellen. Daar gaat dan wel een uitgebreide studie aan vooraf. Hij verkent tijdritten vooraf. Daarbij kijkt hij niet alleen naar bochten,  het profiel van de rit en de fysiologische gegevens van zijn renners, ook de weersomstandigheden brengt hij nauwgezet in kaart. Daarbij maakt hij gebruik van de data van weerstations, die soms tot wel dertig jaar terug gaan. ,,Ik wil exact weten uit welke hoek de wind komt, en hoe sterk deze is. Ook wil ik weten wat de dichtheid van de lucht is’’, zegt Ketchell. Hij verwerkt alle gegevens tot een wiskundige vergelijking. Hoe die er uit zien, wil hij niet onthullen.

De wetenschappelijke aanpak van de Amerikaan leidt soms tot tegenspraak van de renners. Maar Ketchell zegt de resultaten aan zijn zijde te hebben. Zo reden de renners van Garmin in de lastige tijdrit van de Ronde van Romandie op tijdritfietsen, waar de meeste andere ploegen kozen voor een gewone wegfiets.

‘’Het verschil tussen winst en verlies zit in de wielersport vooral in het materiaal’’, zegt Ketchell. ,,Het frame, de kleding, de helm, de wielen en de banden, zijn de vijf belangrijkste categorieën. 30 procent van de recent geboekte winst op het gebied van aerodynamica zit in de kleding. De vier andere categorieën nemen nog eens 50 procent voor hun rekening’’.