Nog meer nieuws van de Eurobike. Na Shimano (Di2), SRAM (eTap) en Campagnolo (EPS), komt nu ook FSA met een elektrisch schakelende groep. Die heet ‘K-Force WE’, wat staat voor Wireless Electronic. Het is een complete groepset met derailleurs, shifters, cranks, 11 speed cassette, dual pivot remmen, ketting en eigen bottom bracket. Compleet zet ie 2090 gram op de weegschaal.
Stroomvoorziening
De batterij vind je in de zadelpen, die stuurt spanning naar de voor- en achterderailleur. Die drie zijn met een kabel aan elkaar verbonden, helemaal wireless is het systeem dus niet. FSA noemt het zelf ‘Hybrid Wireless’. De accu zou zo’n 4 tot 6000 kilometer mee moeten gaan op 1 lading, afhankelijk van hoeveel je schakelt uiteraard. Daarna laad je hem in 1,5 uur weer volledig op.De shifters hebben hun eigen batterijtjes (CR2032) en werken wel draadloos. Het schakelen gaat met een tuimelknop (rockershifter) op de zijkant van de carbon remgrepen. Rechts voor de achterderailleur en links voor de voorkant, zoals je gewend bent. Dat kun je overigens veranderen in de instellingen. Het systeem werkt met ANT+ en werkt nu al samen met de computers van Wahoo en Garmin. De mogelijkheden om de instellingen te customizen zijn groot. Zo kun je links en rechts omdraaien, maar ook zelf bepalen of je op- of afschakelt als je de rockershifter naar boven beweegt. De shifters komen trouwens in 2 maten, met 6mm verschil tussen de twee. Dus geschikt voor grote en kleine handen. Satellietshifters voor tijdritten/triathlon worden op dit moment ontwikkelt.
Het brein
Het brein van het systeem vind je bovenop de voorderailleur. Daar zit de ontvangstunit die de signalen van de shifters ontvangt en vertaalt naar actie. Er wordt ofwel direct met de voorderailleur geschakeld, of er wordt een signaal door de draad naar de achterderailleur gestuurd. Net als bij de concurrentie is ook hier een auto-trim functie aanwezig. Zo wordt de uitlijning van de ketting verbetert zonder dat je er naar om hoeft te kijken. Scheelt slijtage en geluid!Verder vind je op het brein leds voor statusaanduiding. Afhankelijk van de kleur kun je zien hoeveel sap er nog in de tank zit. Heel mooi is dat als je batterij op sterven na dood is, er automatisch naar het binnenblad wordt geschakeld. Zo kom je in ieder geval altijd thuis. Via de FSA app kun je verbinding maken met het WE systeem. In die app kun je ook zien hoeveel schakelmomenten je nog moet kunnen doen met de huidige accu-inhoud.Afstellen gaat heel makkelijk. Leg de ketting achter op het 6e kransje en klik op de set knop. Daarna kun je de boel met microstapjes afstellen. Kind kan de was doen, zeggen ze bij FSA. We hopen snel een setje te kunnen testen.De tweede -en laatste- knop op de hersenpan is een aan-/uitknop. Handig met vervoeren van je fiets, je wilt niet met je vingers tussen een voorderailleur komen als je je fiets optilt. En ook de achterderailleur gaat een stuk langer mee als die niet het hele kransje afloopt terwijl het wiel niet draait.
Tandjes en ketting
FSA heeft voor de K-Force WE groep een compleet nieuwe crankstel gemaakt. De cranks zijn gebaseerd op de bestaande K-Force cranks, maar hebben dunnere crankarmen en een kleinere q-factor. De spider is ook aangepakt en stijver geworden. Beter voor de krachtoverbrenging en voor sommige vermogensmeters. Kettingbladen zijn er van 34T tot 53T, en de voorderailleur kan een maximum van 17 tandjes verschil aan. De 11-speed cassette is er in 11-25 en 11-28, in de toekomst komt er ook een 11-32. Ook de remmen zijn aangepaste K-Force versies. Met dual pivot en een verbeterde remkracht.