Door met een mechanische kabel een hydraulisch systeem aan te sturen moet het product toepasbaar zijn voor de Shimano-, SRAM- en Campagnolo-remgrepen. Zo wordt een mechanische kracht in een convertor omgezet naar een hydraulische. Dat moet een hogere remkracht en een lichtere bediening opleveren. De positie van de remmontage blijft ongewijzigd, zodat de hydraulische variant ook als upgrade kan worden gemonteerd. Magura kiest er in eerste instantie niet voor om met hydraulische schijfremmen te komen. De reden hiervoor is volgens Chiem dat een hydraulisch aangestuurde velgrem beter doseerbaar is en ook een betere remvertraging geeft. Al kan het bijvoorbeeld met de combinatie van regen en carbon velgen ook juist het omgekeerde zijn. Wanneer de remmen verkrijgbaar zijn en wat ze kosten, is nog niet bekend.Concurrenten
Het nieuwe systeem van Magura is dus al gelekt. Van SRAM is bekend dat ze aan iets hydraulisch werken wat waarschijnlijk komende Tour naar buiten zal komen. Van Shimano en Campagnolo hebben we nog niets vernomen. Behalve dat Shimano mechanisch aangestuurde schijfremmen brengt voor de veldfiets. Zo’n model heeft SRAM ook al in haar assortiment. Wel zagen we al hydraulische schijfremsystemen voor de racefiets van onder andere Formula en TRP voorbijkomen. Wordt ongetwijfeld vervolgd…www.magura.com