Schwalbe is al even bezig met tubeless. In 2012 was er een eerste serie, in 2014 kwam de One tubeless uit gevolgd door de Pro One in 2016. Nu is er dan een nieuwe Pro One. ‘Integrated Tubeless Easy Technology’. Daar is geen woord Duits bij!

Soepel

De uitsmijter die de Duitsers gebruiken is ‘Creating Souplesse’. Vrij vertaald: soepel bandje! Daartoe heeft Schwalbe wat vernieuwde technieken toegepast. De nieuwe Turn-Up-constructie integreert de Tubeless Easy technologie. Twee karkaslagen onder het loopvlak moeten de band soepel, comfortabel en veilig maken, terwijl de drielaagse zijwanden meer bescherming bieden tegen insnijdingen. De 14 mm brede V-Guard hightech polymeervezel beschermt het hele loopvlak en zorgt zo voor extra bescherming tegen insnijdingen en lekrijden. De Addix Race is een multicompound vervaardigd uit de nieuwste, meest hoogwaardige polymeren. In het midden en aan de zijwanden worden verschillende, speciaal ontwikkelde compounds gebruikt. Daardoor is er meer grip in bochten, zonder de rolweerstand en de duurzaamheid aan te tasten.

Drie types

De Pro One is beschikbaar in Pro One Tubeless Easy, Pro One Tube Type en Pro One TT Tubeless Easy. De nieuwe tubeless modellen kunnen zonder bandenlichter en compressor even gemakkelijk als een Tube Type band gemonteerd worden (klopt als een bus! Althans bij de velgen op ‘mijn’ testfiets). De Pro One Tubeless Easy is speciaal ontwikkeld voor gebruik zonder binnenband en biedt veruit de beste prestatie. Dus met Addix Race Multi-compound, 245 gram (25 mm), volgens opgave 13% lagere rolweerstand, 22% meer grip in bochten, verhoogde lekbescherming en duurzamer ( ivm met de ‘oude’ Pro One).

De Tube Type is de band voor iedereen die liever (nog) met een binnenband rijdt. Voornaamste technische gegevens: Addix Race Multicompound, 235 gram (25 mm) en ook hier volgens opgave 13% lagere rolweerstand, 22% meer grip in bochten, 30% verhoogde lekbescherming en duurzamer. En de Pro One TT Tubeless Easy: geen V-Guard, wel zijn Addix Race Single compound. De 205 gram lichte band (grootte 25 mm) rolt in vergelijking met de Pro One Tubeless Easy 21% lichter.

30 mm

De proef op de som met de Pro One Tubeless. Die is er in 25, 28 en 30 mm breedte. En met bandjes in die laatste breedte werden we op pad gestuurd. Uiteraard houdt Schwalbe rekening met het feit dat brede velgen ‘het’ zijn; op onze 7,2 kilo lichte Rose X-Lite Six Red eTap Disc zaten RC wielen met Newmen naven met flinke 21 mm velgen -daar vielen de bandjes mooi ‘in’. Op een smallere velg zou je een soort uitstulping krijgen -niet de bedoeling.

Wij reden dus met de Pro One Tubeless. Niet in Nederland, maar in een redelijk ‘oververhit’ Toscane… Mooie omgeving in de buurt van Massa Marittima met heel veel vervelend asfalt en -uiteraard- een leuke strook ‘gravel’ bij Gavorrano. Herstel: strade bianche. We noemen meteen maar ‘gravel’, omdat vrijwel alle fabrikanten van fietsen dan wel onderdelen bij het woord ‘gravel’ meteen euro tekens zien verschijnen… Het lijkt wel of ‘we’ niet meer mogen dromen van glad asfalt. Alles is er op gericht om vooral naast het asfalt avonturen te mogen beleven… om gek van te worden als ‘old skool’ racer!

Voor de gek gehouden

Na twee dagen trappen was ik toch wel om. Die ‘dikke’ 30 mm bandjes met nog geen 5 (!) bar reden eigenlijk niet heel veel anders dan mijn eigen 25 mm banden. Ik ging even terug naar de test van de X-Lite Four (zelfde model als de Six) in het oktober nummer van vorig jaar: ‘ #oneforspeed. Dat is de hashtag. De begin 2018 geïntroduceerde X-Lite is ontworpen om een balans te vinden tussen een laag gewicht, aerodynamica, integratie en comfort () Wat blijft dan hangen? De heerlijke rijeigenschappen. Stijf maar ook vooral comfortabel’. De twee modellen X-Lite met 25 mm rubber in zowel velg als disc was gewoon een heerlijke allround racer. Nou, die 30 mm banden maakten van de Rose echt niet een gravelracer.  En van te voren zou ik de banden gewoon op 7 hebben gezet…

De banden rollen lekker, in de bochten gaven ze volop grip en bij geen enkele snelheid voelde ik me niet veilig of prettig. Gewoon prima, de banden voegden alleen maar iets toe daar in Toscane. Het ‘strade bianche’ segmentje ‘Castel di Pietra’ verteerde zowel de berijder als de fiets prima. Ik werd wel gewoon ‘ouderwets’ gelost in de klimmetjes; maar dat lag dan weer niet aan de banden… Goed. Tot zover de introductie. We komen binnenkort uitgebreid terug op de Pro One bandjes! O ja: de prijs. Die zal rond de zes tientjes liggen.

Foto’s: Irmo Keizer