Shimano introduceert een nieuwe componentenreeks onder de naam GRX. Met meerdere opties waaronder dubbele en enkele aandrijflijnen, mechanisch of elektronisch schakelen, 11 en 10-versnellingen, dropper post integratie en wide of close-range overbrengingsverhoudingen voor elke stijl van gravel en onverhard rijden.
GRXGRX omvat RX800, RX600 of RX400-serie’s componenten met 1×11, 2×11 en 2×10 aandrijflijnen en mechanische en Di2 elektronische schakelopties. GRX omvat drie cranksetopties – 1×11, 2×11 of 2×10 versnellingen – plus vóór en achterderailleurs, schijfremklauwen met een optie voor een in-line remhendel en STI-shifters en naar keuze met elektronisch Di2 schakelen of mechanische schakelopties. Om het gemakkelijker te maken, adviseert Shimano GRX het gebruik van Shimano MTB (Deore XT, SLX of Deore) of Road (Ultegra, 105, Tiagra) cassettes en kettingen die reeds bestaan in de Shimano productlijn. Naast de Shimano GRX 800-serie, zijn er ook voordeligere 11 versnellingencomponenten, een 600-serie crank en een set shifters, die kunnen worden gecombineerd met 800-serie componenten en 10 versnellingen cranks, derailleurs en schakel/remsets.
CranksGRX-crank: de GRX-cranks zijn ontworpen voor het rijden op verschillende rijterreinen en rijstijlen, allemaal met een +2.5 mm kettinglijn voor meer band- en framespeling. GRX-cranks met een enkel blad zorgen voor eenvoudig schakelen op alleen de achterste cassette (de opties zijn onder andere RX800/600 40T cassettes of de RX800 42T cassette) en worden geleverd met Shimano’s Dynamic Chain Engagement tandprofiel op de voorste kettingblad. Het GRX RX810-crankset met dubbele kettingblad heeft met 48-31T een 17-tanden verspringing. Samen met de extra RX600-11/10 46-30T opties, geven de dubbele cranksets voldoende overbrengingsverhoudingen om de steilste beklimmingen en de steilste afdalingen aan te kunnen. GRX crankgewichten: 1×11: FC-RX810-1: 655 gram, FC-RX600-1: 753 gram. 2×11: FC-RX810-2: 722 gram, FC-RX600-11: 816 gram, FC-RX600-10: 819 gram
VoorderailleursGRX-voorderailleurs (FD): als aanvulling op de cranksets, zijn de Di2 (FD-RX815) of mechanisch (FD-RX810/RX400) voorderailleurs ontwikkelt met 2,5 mm extra uitgaande speling voor bredere banden (tot 42 mm) om het rijden op ruwe wegen te vergemakkelijken. Dit betekent dat de GRX-voorderailleurs met Shimano GRX +2.5 mm cranks dienen te worden gecombineerd. Zowel de RX800-serie mechanische, als de elektronische Di2 voorderailleurs zijn gebouwd om plaats te bieden aan Shimano’s breedste 17T kettingblad met de 48-31T versnellingsverhouding vóór, terwijl de FD-RX400 10-versnellingsderailleur plaats biedt aan de 16T kettinbladen van de RX600 46-30T cranksets met 10-versnellingen. GRX-voorderailleur gewichten: FD-RX815-F: 131 gram, FD-RX810-F: 94 gram, FD-RX400: 95 gram
AchterderailleursGRX-achterderailleurs (RD): de GRX Di2 RDs (RD-RX815/RX817) en de mechanische RD’s (RD-RX810/RX812/RX600) maken gebruik van de in 2018 geïntroduceerde technologie van de RX-achterderailleur en zijn ontworpen voor geruisloos, soepel en betrouwbaar schakelen op ruw terrein met een kettingstabilisatiesysteem dat bekend staat als SHADOW RD+ om ‘geklapper’ van de ketting te vermijden, onnodige beweging van de derailleurarm te beperken en zo altijd goed te kunnen schakelen. GRX wordt geleverd met een keuze uit vier derailleurs, afhankelijk van welke cassette en schakelsysteem je kiest. Voor rijders die een Ultegra, 105 of TIAGRA-niveau 11-30/34T cassette gebruiken, is er de korte kooi Di2 RD-RX815 of mechanische RD-RX810 achterderailleur, terwijl rijders met een Deore XT, SLX of Deore niveau 11-40/42 cassette de langere kooi Di2 RD-RX817 of mechanische RD-RX812 RD kiezen, die beide een trekkrachtverhouding hebben die vergelijkbaar is met de wegderailleurs van Shimano. GRX-achterderailleur gewichten: Di2: RD-RX815/RD-RX817: 288/322 gram. Mechanische: RD-RX810/RD-RX812: 251/264 gram.
ShiftersGRX STI-shifters: GRX schakelen is mogelijk dankzij speciale, gravel-specifieke, ergonomische shifters (Di2: ST-RX815 of mechanisch: ST-RX810/RX600/RX400, ST-RX810-LA) met een 18 mm hoger aspunt, gebogen profiel van de remhendel en antislip afwerking met reliëf, voor goede grip op ruw terrein. Om het gebruik van dropper zadelpennen bij het rijden op gravel te integreren, heeft SHIMANO de linker hydraulische schijfremhendel GRX ST-RX810-LA ontwikkeld, die bij gebruik in combinatie met een 1×11 aandrijflijn, een dropper zadelpen kan bedienen en tegelijkertijd het stuur ‘clean’ houdt. Het geïntegreerde kabeltreksysteem heeft een 9 mm hendelworp om dropper zadelpennen met kabelkoppen bij de shifter te bedienen. SHIMANO GRX omvat ook 1×11-specifieke RX800 en RX600-serie hydraulische schijfremhandgrepen aan de linkerzijde zonder dropper of interne schakelonderdelen, inclusief de 1×11 Di2 linker shifter (ST-RX15), die met drie knoppen wordt geleverd (twee knoppen aan de zijkant en één knop aan de bovenkant) voor het bedienen van extra functies zoals verlichting of fietscomputers van andere merken. GRX STI shifters/remhendel gewichten: ST-RX815-L/R Di2: 565 gram, ST-RX600-L/R: 611 gram, ST-RX400-L/R (10 versnellingen): 613 gram.
GRX-remsystemenRemmen moet je zeker! Daarom biedt het topmodel van de GRX serie RX800-serie remhandgrepen (ST-RX815) met Servo Wave technologie van Shimano’s mountainbike-remmen. Dit zorgt voor een sterker remgevoel met meer modulatiemogelijkheden voor agressiever rijden. Als je de voorkeur geeft aan de RX810 niet-Servo Wave versie of de RX600 en RX400-serie shifters, dan bieden zij nog steeds een uitstekend remvermogen, vergelijkbaar met respectievelijk Ultegra, 105 of Tiagra schijfremmen. Een extra remoptie wordt geleverd met een hydraulische remhendel (BL-RX812-L/R) die wordt aangesloten op de hydraulische hoofdleiding die naar de voorste en/of achterste remklauw loopt. De remhendel is ontworpen om naast de stuurpen op het stuur te worden gemonteerd en biedt opties voor het remmen bij het rijden met de handen bovenop het stuur. GRX- remhendel voor de hydraulische schijf gewicht: BL-RX812L/R: TBD gram. Flat mount GRX-remklauwen: BR-RX810: TBD gram, BR-RX400: 143 gram
Beschikbaarheid op de Europese markt: mechanische specificatie: juni, Di2 specificatie: augustus.