Vredestein introduceerde vorige week in Friedrichshaven drie nieuwe racebanden, waarmee ze hun collectie high-end wegbanden verder uitbouwen.

Fortezza Duralite

Maak een lichtgewicht raceband met veel grip en een lage rolweerstand die ook nog eens lekbestendig is, dat was de taak die Vredestein aan het R&D team gaf. Daar rolde deze Fortezza Duralite uit. Een vouwbandje van 195 gram (25mm) met een Sportex Protection Layer. Een 150TPI (draden per inch) karkas zorgt samen met een nieuwe compound voor een soepele band met een lange levensduur. Volgens Vredestein dan hè, we moeten zelf nog met de banden rijden. De Fortezza heeft een elliptische vorm die bijdraagt aan de aerodynamica.

Fortezza Tubeless Ready

Een tweede nieuwe band is de Fortezza Tubeless Ready, die je met vloeibare latex in plaats van een binnenband kunt rijden. Dat heeft 3 voordelen, minder rolweerstand doordat de binnenband weg is. Meer grip en comfort doordat je met minder druk kunt rijden. En minder kans op lekrijden doordat het latex kleine gaatjes direct dicht.

De Fortezza TR heeft een Butyl shield tegen lekrijden en een karkas van 120 TPI. De hiel van de band is wat stijver gemaakt om het tubeless monteren makkelijker te maken. Dit heeft ook als voordeel dat de band wat beter bestand zou moeten zijn tegen de remkrachten van schijfremmen en hij niet gaat schuiven om de velg. Dit verschijnsel ken ik wel van de mountainbike, maar heb ik op een racefiets nog niet meegemaakt. Het lijkt me dat je dan wel met heel weinig druk moet rijden en extreem veel grip moet hebben…maar mooi dat er over nagedacht is.

Senso Superiore breder

De Fortezza Senso Superiore is Vredestein’s premium raceband. Deze is er nu ook in de 28-622 maat. Dat betekent meer grip en meer comfort, terwijl de rolweerstand lekker laag blijft. Hiermee speelt Vredestein in op de trend dat steeds meer fietsfabrikanten Endurance modellen uitbrengen die geschikt zijn voor de wat bredere banden.