Hekel aan een klapperende ketting op je MTB? Tot voor kort koos je voor SRAM. Die Amerikaanse derailleurs missen immers sinds jaar en dag het bovenste scharnierpunt, zo kan de derailleur nooit tegen de achtervork aan komen en varieert de kettingspanning veel minder. Met de introductie van de Shadow derailleurs dichtte Shimano het gat grotendeels maar in de praktijk bleven de SRAM modellen stiller en betrouwbaarder als het écht hobbelig werd. Dit jaar sloegen de Japanners van Shimano terug met een speciale versie van de XTR achterderrailleur, de XTR+. Die plusversie werkt met een inschakelbare frictiekoppeling. Frictie die ervoor zorgt dat de ketting minder op-en-neer slaat wanneer je door een flinke kuil rijdt, zo blijft je frame heel en loopt de ketting minder snel af. inschakelbaar omdat, mét frictie, het bijna onmogelijk is je wiel te (de)monteren. Het idee is goed, de uitvoering bevalt ons ook prima en we kunnen ons goed voorstellen dat dit over een paar jaar op alle duurdere fietsen zit. De goudkleurige hendel zit nu alleen nog op die speciale XTR derailleur maar binnenkort mag je ook een SLX en XT variant verwachten.

 

 

 

 

 

Natuurlijk zitten ze bij SRAM niet stil, het resultaat van enig denkwerk heet Type2 en beloofd minstens even goed te werken als Shimano’s +. De Type2 derailleurs hebben geen frictieplaatje maar een heel speciaal naaldlager dat in één richting zwaar loopt. Bovendien zit er een knop op de derailleur waarmee hij de ketting helemaal ontspant, zo kan je nog makkelijker het achterwiel (de)monteren. Vergeet je de knop terug te zetten voor je wegrijdt? Geen nood, bij de eerste kuil of hobbel schiet hij uit zijn blokkering en is de ketting weer gespannen!

 

 

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=xrQV8qtKscw[/youtube]

 

Wij zijn heel nieuwsgierig of de SRAM Type2 derailleurs een evengrote verbetering zijn als de + dat is bij Shimano. In dat geval gaat het schakelen met een iets luidere klik en loopt je ketting vervolgens nooit meer af, hoe heftig het terrein ook wordt!

Voorlopig zijn de X.0 en X.9 derailleurs als Type2 gepland, vanaf augustus moeten de eerste exemplaren in de winkels liggen.