Op bezoek bij: DT Swiss deel 2
Mathijs Wagenaar
6 juni 2012
De presentatie van DT Swiss en Schwalbe 2013 nieuws was dit jaar op het DT Swiss hoofdkantoor in Biel, Zwitserland. Naast de demonstratie van nieuwe producten kregen we ook de kans om de fabriek van de Zwitsers te bekijken. De vernieuwde locatie met moderne fabriekshallen is nu twee jaar in gebruik. Vorige week meer algemene informatie over DT Swiss, nu meer over de productie zelf. Met PR-man Friso Lorscheider maakten we een rondje door de fabriek.Velgen
Voor de velgen gebruiken de Zwitsers twee uitgangsprofielen die bestaan uit een aluminium legering. De ongelakte variant wordt na rollen, zagen, voorzien van een interne versteviging ter hoogte van de las. Dit is noodzakelijk om voldoende sterkte te krijgen op de lasnaad. Bij velgen die gebruikt worden voor velgremmen is dit de meest toegepast velgverbinding. Zo krijg je op de naad geen ‘lelijke’ slijtageplekken tijdens het remmen. De gelakte profielen zijn vooral bestemd voor schijfremwielen. De verbinding op de naad is met een interne versteviging die in de velg word geperst. Qua stijfheid moet het niet uitmaken welke van de twee verbindingstechnieken toegepast wordt. Na de vorming van de velg worden de spaakgaten in paren van vier in de velg geboord en de gaten eventueel gebust. De carbon en carbon/aluminium velgen komen op specificatie vanuit China.[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=81Z5n9aTiJE&list=UUvScdKVvtyIaCLGwAw-BmGw&index=2&feature=plcp[/youtube]Spaken
Met de jaarlijkse productie van zo`n 15.000.000 spaken is DT Swiss een grote speler op de markt. Qua maatvoering zijn er wel 125 mogelijkheden! Vanuit het ruwe materiaal wordt in werkgang een spaak gemaakt, mits deze niet butted- uitgevoerd is. Daarnaast zijn er ook de dubbel- en triple -butted spaken. Door verschillende diktes van de spaak ontstaat er een sterke, lichte en aerodynamische spaak. Het ‘butted’ maken van de spaken gaat met een techniek die DT Swiss zelf ontwikkelde. Door het ronde uitgangsmateriaal te koud te vervormen met een soort ‘hamertechniek’. Dit proces gaat gepaard met een hoop kabaal en is relatief tijdrovend. Vandaar de hogere kostprijs. Het proces gaat 24 uur per dag door op de 22 machines.Naven
Door de techniek van Hügi in huis te halen was er al een goede basis van hoe er goede naven gebouwd moest worden. De lagering was al voorzien van vaste lagers. Deze hoogwaardige industrielagers die DT Swiss toepast komen uit Japan. We zeggen expliciet hoogwaardige, de ervaring die we hebben is dat de modellen van DT Swiss lang meegaan, van andere merken komen we al vaak relatief snel slijtage tegen. De slijtage ligt niet alleen aan de kwaliteit van de lager. Wanneer bij fietsen de krachtoverbrenging ook gedeeltelijk de lagers belasten zal de slijtage ook hoger zijn. Ook de constructie van de as door de naaf, bij erg vastzetten van de snelsluiting en de afdichtingen die de constructie heeft, is van grote invloed op de levensduur van een lager. Je kunt dus wel het beste lager nemen maar met een niet optimale constructie wordt de levensduur die een lager biedt niet gehaald. Met de prijzen die onder druk staan wordt de product manager vaak ‘belast’ met op het oog goede aanbiedingen. Maar na een uitgebreide test worden de kwaliteitseisen vaak niet gehaald. De kwaliteit staat dus hoog in het vaandel! De losse onderdelen van de naven worden bij externe partijen geproduceerd. De verlijming van bijvoorbeeld de carbon delen gebeurt wel in eigen huis, net als de assemblage van de naven. Een geavanceerd computersysteem ‘raapt’ alle onderdelen van een order bij elkaar. Waarna met handwerk de naaf in elkaar wordt gezet. Een unieke code maakt de traceerbaarheid mogelijk.Testen
Nieuwe wielen worden op verschillende manieren getest voordat ze op de markt komen. Zo is er in de testkamer de beschikking over vijf zelf ontwikkelde testmachines. Op de rol kunnen verschillende ‘obstakels’ geplaatst worden om de wielen nog meer te ‘martelen’. Het nabootsen van de krachten die in een wiel ontstaan tijdens bijvoorbeeld een bocht kan gedaan worden door het wiel scheef op de rol te zetten. (zie op het onderstaande filmpje het meest linkse wiel) Zo krijgen de wielen een geprogrammeerde belastingcyclus te verduren tijdens de 5000 kilometer op de testmachine!www.dtswiss.com
Verdeling via www.juncker.nl en www.guru-sport.com[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=I-n1MD65ZIg&feature=youtu.be[/youtube]Code: 120766
Voor de velgen gebruiken de Zwitsers twee uitgangsprofielen die bestaan uit een aluminium legering. De ongelakte variant wordt na rollen, zagen, voorzien van een interne versteviging ter hoogte van de las. Dit is noodzakelijk om voldoende sterkte te krijgen op de lasnaad. Bij velgen die gebruikt worden voor velgremmen is dit de meest toegepast velgverbinding. Zo krijg je op de naad geen ‘lelijke’ slijtageplekken tijdens het remmen. De gelakte profielen zijn vooral bestemd voor schijfremwielen. De verbinding op de naad is met een interne versteviging die in de velg word geperst. Qua stijfheid moet het niet uitmaken welke van de twee verbindingstechnieken toegepast wordt. Na de vorming van de velg worden de spaakgaten in paren van vier in de velg geboord en de gaten eventueel gebust. De carbon en carbon/aluminium velgen komen op specificatie vanuit China.[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=81Z5n9aTiJE&list=UUvScdKVvtyIaCLGwAw-BmGw&index=2&feature=plcp[/youtube]Spaken
Met de jaarlijkse productie van zo`n 15.000.000 spaken is DT Swiss een grote speler op de markt. Qua maatvoering zijn er wel 125 mogelijkheden! Vanuit het ruwe materiaal wordt in werkgang een spaak gemaakt, mits deze niet butted- uitgevoerd is. Daarnaast zijn er ook de dubbel- en triple -butted spaken. Door verschillende diktes van de spaak ontstaat er een sterke, lichte en aerodynamische spaak. Het ‘butted’ maken van de spaken gaat met een techniek die DT Swiss zelf ontwikkelde. Door het ronde uitgangsmateriaal te koud te vervormen met een soort ‘hamertechniek’. Dit proces gaat gepaard met een hoop kabaal en is relatief tijdrovend. Vandaar de hogere kostprijs. Het proces gaat 24 uur per dag door op de 22 machines.Naven
Door de techniek van Hügi in huis te halen was er al een goede basis van hoe er goede naven gebouwd moest worden. De lagering was al voorzien van vaste lagers. Deze hoogwaardige industrielagers die DT Swiss toepast komen uit Japan. We zeggen expliciet hoogwaardige, de ervaring die we hebben is dat de modellen van DT Swiss lang meegaan, van andere merken komen we al vaak relatief snel slijtage tegen. De slijtage ligt niet alleen aan de kwaliteit van de lager. Wanneer bij fietsen de krachtoverbrenging ook gedeeltelijk de lagers belasten zal de slijtage ook hoger zijn. Ook de constructie van de as door de naaf, bij erg vastzetten van de snelsluiting en de afdichtingen die de constructie heeft, is van grote invloed op de levensduur van een lager. Je kunt dus wel het beste lager nemen maar met een niet optimale constructie wordt de levensduur die een lager biedt niet gehaald. Met de prijzen die onder druk staan wordt de product manager vaak ‘belast’ met op het oog goede aanbiedingen. Maar na een uitgebreide test worden de kwaliteitseisen vaak niet gehaald. De kwaliteit staat dus hoog in het vaandel! De losse onderdelen van de naven worden bij externe partijen geproduceerd. De verlijming van bijvoorbeeld de carbon delen gebeurt wel in eigen huis, net als de assemblage van de naven. Een geavanceerd computersysteem ‘raapt’ alle onderdelen van een order bij elkaar. Waarna met handwerk de naaf in elkaar wordt gezet. Een unieke code maakt de traceerbaarheid mogelijk.Testen
Nieuwe wielen worden op verschillende manieren getest voordat ze op de markt komen. Zo is er in de testkamer de beschikking over vijf zelf ontwikkelde testmachines. Op de rol kunnen verschillende ‘obstakels’ geplaatst worden om de wielen nog meer te ‘martelen’. Het nabootsen van de krachten die in een wiel ontstaan tijdens bijvoorbeeld een bocht kan gedaan worden door het wiel scheef op de rol te zetten. (zie op het onderstaande filmpje het meest linkse wiel) Zo krijgen de wielen een geprogrammeerde belastingcyclus te verduren tijdens de 5000 kilometer op de testmachine!www.dtswiss.com
Verdeling via www.juncker.nl en www.guru-sport.com[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=I-n1MD65ZIg&feature=youtu.be[/youtube]Code: 120766
Mathijs Wagenaar
6 juni 2012
Gerelateerd nieuws
Mathijs Wagenaar
Deze wielertechneut maakt de mountainbiketesten en veel techniektesten voor Fiets. Van pompje tot powermeter, van zadel tot ondershirt, Mathijs test alles tot het stuk gaat. De combinatie van een opleiding “industrieel productontwerp” met een niet onverdienstelijk mountainbike verleden (sinds hij bij Fiets werkt is zijn vorm overigens niet meer wat het geweest is ;-)) staat garant voor interessante invalhoeken. Fabrikanten sidderen als Mathijs weer een nieuwe test aankondigt. Drijft eindredacteur Peter tot waanzin met zijn ‘of/als’ dialect, maar komt uiteindelijk toch altijd tot fraaie testen met bijzondere conclusies.
Meer artikelen van Mathijs Wagenaar