Pekel…brrrr
fietsredactie
14 januari 2009
De temperatuur ‘schiet’ omhoog, de sneeuw is weg en de weg is nat. Kletsnat. En dan natuurlijk niet met gewoon water, maar met pekel water. Brrrr….Wat is pekel? Volgens wikipedia is ‘pekel water dat bijna of volledig is verzadigd met zout (NaCl). Door de toevoeging van zout aan water wordt het bevriezingspunt verlaagd (bij een concentratie van 23,3% daalt het bevriezingspunt bijvoorbeeld naar -21°C), hetgeen een eutecticum wordt genoemd. ’s Winters wordt bij de gladheidsbestrijding van wegen strooizout gebruikt. Het mengsel van zout en sneeuw dat op de weg achterblijft, wordt ook pekel genoemd. Pekel heeft een sterk corroderende werking, zeer nadelig voor de carrosserie van auto’s. Deze moeten dan ook behandeld worden, het zogenaamde tectyleren’. Tja, en onze fietsjes dan? We hebben dit eerder aangeroerd en toen kwamen er heel wat reacties. Wat kun je doen als je fiets er niet meer uitziet? Onze ervaring: meteen na de tocht wassen. In ieder geval niet smerig op laten drogen! Dan kan het spul ‘intrekken’ en dan ben je verder van huis. Eerst afspoelen met bijvoorbeeld een tuinslang –liever geen hogedrukspuit- daarna met een koud of lauw sopje wassen. In een warme ‘omgeving’ op laten drogen en daarna even nalopen met een doek. De draaiende delen smeren: van de ketting tot eventueel de naven en waar de binnenkabels de buitenkabels ingaan een drupje olie. We hebben dit zo eerdere winters gedaan. Wat overblijft zijn altijd enkele pijnpunten: daar waar een coating of lak verdwenen was, zag je dan wel roest dan wel ‘bloemkolen’ ontstaan. Kan allemaal niet zoveel kwaad! Preventief kun je je fiets met een ‘wax’ behandelen, deels tectyleren of… heb je tips? Plaats dan een korte reacties onder aan dit bericht!
fietsredactie
14 januari 2009