Wielerploegen zijn over het algemeen erg trouw aan hun eigen sponsors. Maar als de nood hoog is, grijpen ze wel eens naar materiaal van de concurrent. In de sneeuw van Milaan-San Remo vorige week grepen renners opvallend vaak naar zwarte jasjes. De Gabba regenjasjes van Castelli. Dit zijn jacks met korte mouwen.

Wielerploegen zijn over het algemeen erg trouw aan hun eigen sponsors. Maar als de nood hoog is, grijpen ze wel eens naar materiaal van de concurrent. In de sneeuw van Milaan-San Remo vorige week grepen renners opvallend vaak naar zwarte jasjes. De Gabba regenjasjes van Castelli. Dit zijn jacks met korte mouwen.

Onbetaalbare reclame in dit geval voor de Italiaanse kledingfabrikant. En bij Benelux importeur Wolvenberg zijn ze apetrots. ‘’Het peloton zag zwart van de Gabba’s’’, zegt Dimitri Op De Beeck. En Castelli zelf zegt op road.cc: ‘’De grootste beloning die we als fabrikant kunnen krijgen is als een niet door ons gesponsorde sporter onze kleding besluit te dragen. Ook als andere merken je product gaan kopiëren, dan weet je dat iets fantastisch hebt gemaakt”.

De Gabba is in 2009 ontwikkeld in samenwerking met de toenmalige Cervélo ploeg. Het idee voor het maken van een regenjack met korte mouwen kwam van Cervélo renner Gabriel Rasch. Zijn bijnaam is Gabba, en zo kwam de regenjas meteen aan zijn naam. Gabba rijdt tegenwoordig bij team Sky en stond vorige week aan de start in Milaan-San Remo.

Importeur Wolvenberg schrijft over de Gabba: ”Het voorjaar is regenachtig en koud. In deze omstandigheden komt de Gabba regentrui het best tot zijn recht. Vraag het maar aan de prof renners van Garmin Sharp. Allen bevestigen ze het. De Gabba geeft hen een competitief voordeel. Waar anderen het koud krijgen in de finale van de wedstrijd, daar blijven zij warm en droog”.

De Gabba’s worden door renners vaak gecombineerd met de waterafstotende Nanoflex armstukken.