Review: Ritchey WCS C-260 stuurnok
Mathijs Wagenaar
28 september 2012
Ritchey lanceerde vorig jaar een nieuwe lijn stuurnokken. Belangrijke punten bij de ontwikkeling: minimaal gewicht en de veiligheid en stijfheid verhogen. Bij de WCS benaming is de toevoeging C-260 gemaakt. Het testexemplaar – 13 centimeter – brengt een afgetrainde 122 gram op de weegschaal. Behoorlijk licht dus. De grootste verandering aan
de nok is hoe je het stuur monteert. De ‘kop’ valt 260 graden om je stuur heen.Monteren
Op het dunnere deel aan de zijkant van je stuur ‘rijg’ je het stuur door de opening. Schuif je de nok op zijn plaats dan zie je al dat deze het stuur omklemt. Hierdoor moet er minder kracht op de bevestigingsboutjes staan, wat de veiligheidsmarge moet vergroten. Het aandraaien van de boutjes vanaf de achterkant is net wat minder praktisch. Ook is het meer opletten met de kleine boutjes, deze draai je net wat sneller dol. Wil je een andere lengte pen monteren op je racefiets, dan moet je eerst een stukje stuurlint loswikkelen. Bij een variant met een erg platte bovenkant heb je de kans dat de C-260 constructie niet past. Drie M3 boutjes zorgen voor de klemming met de voorvork. Het maximale aandraaimoment van de boutjes is 4 Nm.Praktijk
De stuurpen gebruikten we een tijdje op een racefiets en daarna op een mountainbike. Wat opviel is de hoge stijfheid van de constructie. In combinatie met een stijf stuur voelt het erg strak. Op een Ritchey gebogen mountainbikestuur – klik hier voor de webtest – past de constructie net niet door de bocht heen. Even opletten bij aanschaf dus.Conclusie
Het is net even iets langer sleutelen voor de montage, maar zit de C-260 eenmaal op zijn plek, dan heb je een erg stijve en lichte stuurpen. Let er wel even op bij een wat exotisch stuur: bij een erg platte brede bovenkant of bij een riser-model voor de bosfiets past de nok mogelijk niet. Ook is het oppassen met sleutelen, de kleinere boutjes zijn kwetsbaar.Ritchey WCS C-260, verkrijgbaar in wit, zwart, rood en carbon gelamineerd.
Beschikbare lengtes: 70-130 millimeter (in stappen van 10 millimeter)
Prijs: vanaf 89,90 eurowww.ritcheylogic.com
de nok is hoe je het stuur monteert. De ‘kop’ valt 260 graden om je stuur heen.Monteren
Op het dunnere deel aan de zijkant van je stuur ‘rijg’ je het stuur door de opening. Schuif je de nok op zijn plaats dan zie je al dat deze het stuur omklemt. Hierdoor moet er minder kracht op de bevestigingsboutjes staan, wat de veiligheidsmarge moet vergroten. Het aandraaien van de boutjes vanaf de achterkant is net wat minder praktisch. Ook is het meer opletten met de kleine boutjes, deze draai je net wat sneller dol. Wil je een andere lengte pen monteren op je racefiets, dan moet je eerst een stukje stuurlint loswikkelen. Bij een variant met een erg platte bovenkant heb je de kans dat de C-260 constructie niet past. Drie M3 boutjes zorgen voor de klemming met de voorvork. Het maximale aandraaimoment van de boutjes is 4 Nm.Praktijk
De stuurpen gebruikten we een tijdje op een racefiets en daarna op een mountainbike. Wat opviel is de hoge stijfheid van de constructie. In combinatie met een stijf stuur voelt het erg strak. Op een Ritchey gebogen mountainbikestuur – klik hier voor de webtest – past de constructie net niet door de bocht heen. Even opletten bij aanschaf dus.Conclusie
Het is net even iets langer sleutelen voor de montage, maar zit de C-260 eenmaal op zijn plek, dan heb je een erg stijve en lichte stuurpen. Let er wel even op bij een wat exotisch stuur: bij een erg platte brede bovenkant of bij een riser-model voor de bosfiets past de nok mogelijk niet. Ook is het oppassen met sleutelen, de kleinere boutjes zijn kwetsbaar.Ritchey WCS C-260, verkrijgbaar in wit, zwart, rood en carbon gelamineerd.
Beschikbare lengtes: 70-130 millimeter (in stappen van 10 millimeter)
Prijs: vanaf 89,90 eurowww.ritcheylogic.com
Mathijs Wagenaar
28 september 2012
Gerelateerd nieuws
Mathijs Wagenaar
Deze wielertechneut maakt de mountainbiketesten en veel techniektesten voor Fiets. Van pompje tot powermeter, van zadel tot ondershirt, Mathijs test alles tot het stuk gaat. De combinatie van een opleiding “industrieel productontwerp” met een niet onverdienstelijk mountainbike verleden (sinds hij bij Fiets werkt is zijn vorm overigens niet meer wat het geweest is ;-)) staat garant voor interessante invalhoeken. Fabrikanten sidderen als Mathijs weer een nieuwe test aankondigt. Drijft eindredacteur Peter tot waanzin met zijn ‘of/als’ dialect, maar komt uiteindelijk toch altijd tot fraaie testen met bijzondere conclusies.
Meer artikelen van Mathijs Wagenaar