Van kleding tot frames en van zadels tot helmen. Het doet gewoonweg pijn aan je ogen. ‘De’ 2013 kleur in het peloton is groen-geel. En dan in alle kleurschakeringen die je maar kunt bedenken. Deze nieuwe schoenen van Sidi passen hier naadloos bij. Meteen maar: veldrijder en Belgisch kampioen Klaas van Tornhout gebruikt ze. OK, in de MTB ‘Drako’ versie, maar ze zijn wel dezelfde kleur. Dit zijn de wegschoenen. Officieel heten ze Sidi Wire Carbon Vernice.

Van kleding tot frames en van zadels tot helmen. Het doet gewoonweg pijn aan je ogen. ‘De’ 2013 kleur in het peloton is groen-geel. En dan in alle kleurschakeringen die je maar kunt bedenken. Deze nieuwe schoenen van Sidi passen hier naadloos bij. Meteen maar: veldrijder en Belgisch kampioen Klaas van Tornhout gebruikt ze. OK, in de MTB ‘Drako’ versie, maar ze zijn wel dezelfde kleur. Dit zijn de wegschoenen. Officieel heten ze Sidi Wire Carbon Vernice.

 

Wire

We zullen ze eens ontleden. ‘Wire’ slaat op het sluitsysteem. Voorheen maakte Sidi vooral gebruik van ‘straps’ die je op verschillende manieren kon aandraaien. Deze nieuweling heeft in principe twee ‘wires’. Een op de wreef. De draaiknop zit aan de rechterzijde van de schoen. Die draaiknop heet het ‘Techno 3 system’. Bovenop de wreef zit nog een draaiknop; daar draai je de ‘wire’ van, zeg maar, de band bovenop aan. Het loshalen: aan de zijkant van het Techno 3 systeem ziten twee kleine knoppen die je eenvoudig indruk waardoor de draad ontspant.

Vernice
De schoenen zelf zijn vooral van kunststof gemaakt. Glad kunststof, wat –inderdaad- op een glanzende vernis laag lijkt. Vandaar de naam Vernice. Verder ook nog de –komt die- ‘Adjustable Heel Retention Device’. Hiermee verstevig je de top van de heel cup en voorkomt afglijden van de schoen tijdens steile beklimmingen of sprints. De schoen kan eenvoudig smaller of breder worden gemaakt door middel van twee kleine stelschroefjes. De zool: carbon zool. Vervaardigd volgens de zogenaamde ‘sandwich’ methode. Bestaat maar liefst uit acht lagen! +/- 30 Gram lichter en iets meer flex. Met instelbare ventilatie-slider om de opening gemakkelijk te regelen.


Pasvorm
Er zijn heel veel maten: 38 – 38,5 – 39 – 39,5 – 40 – 40,5 – 41 – 41,5 – 42 – 42,5 – 43 -43,5 – 44 – 44,5 – 45 – 45,5 – 46 – 46,5 – 47 en 48. Een maat 44 weegt 320 gram per stuk. In vergelijking zitten de Wire Carbon ‘strakker’ als de oude types. Dat is vooral te danken aan de drie ‘knelpunten’: de twee Techno  3 draaiknoppen en de voorziening bij de hiel. Het aandraaien van de draden zorgt er voor dat de wreef nauw aansluit. ‘Vroeger’  ( gaan we weer…) zat een Sidi echt als een pantoffel. Nu ook nog omdat het materiaal aan de binnenzijde zacht aanvoelt. Vooral bij de tong – die deels vastzit aan de wreef – en de zijkanten van de schoen zijn lekker zacht.


Praktijk
Lekker comfortabel, en toch een stuk ‘vaster’ als de oude types. Dat is dus te ‘wijten’ aan de extra draaiknoppen en aan de volledig carbon zool.  Ben je dus gewend aan de oude types dan zul je waarschijnlijk even moeten wennen. De maatvoering schatten we hetzelfde in als bij de andere types. Verder: koop een stel overschoenen. Het groen-geel is natuurlijk heel mooi, maar toch ook kwetsbaar. Niet zozeer door vuil, maar je zult maar een keer langs een muurtje schrapen…  De Sidi Wire Carbon Vernice zijn er wel in drie kleuren en tevens in drie ‘special editions’. Die zijn echt spectaculair en ook nog eens € 20- duurder. Bijna € 400,- is dan wel een behoorlijk bedrag. Maar o jee, ze zijn wel heel mooi. 

Conclusie
Topschoenen. Strak en zeker. Goede pasvorm –wel heel goed op de juiste maat letten!. En gewoon heel opvallend. Prijs/kwaliteit verhouding? Voor een liefhebber gewoon goed. Punt. Meer informatie: www.sidisport.com Prijs: € 375,-