Ridley heeft vlak voor de start van het WK veldrijden een nieuwe crosser gepresenteerd: de Ridley X-Night.  Klaas Vantornout werd enkele weken terug op een prototype Belgisch kampioen cyclocross. Die fiets is ruim 500 gram lichter is dan zijn voorganger.

Ridley heeft vlak voor de start van het WK veldrijden een nieuwe crosser gepresenteerd: de Ridley X-Night.  Klaas Vantornout werd enkele weken  terug op een prototype Belgisch kampioen cyclocross. Die fiets is ruim 500 gram lichter is dan zijn voorganger.

De Ridley X-Night is een model dat al lang bestaat. De afgelopen jaren is het model al meerdere keren aangepast. Volgens Jochen Bessemans van Ridley wordt hierbij goed naar het commentaar van profrenners geluisterd : “Onze ingenieurs kijken ook steeds welke evolutie in de ene wielertak een verbetering voor de andere kan betekenen. Op die manier hebben we op de X-Night een aantal stiffness to weight eigenschappen van de Helium SL racefiets geïntegreerd om het gewicht te verlagen. Daarnaast hebben we ook enkele veranderingen doorgevoerd in de geometrie, namelijk het bracket drie millimeter verlaagd als ook een verlaagd balhoofd.”

Het nieuwe frame weegt 350 gram minder dan zijn voorganger en de complete fiets is ruim 500 gram lichter door te werken met een interne kabelgeleiding voor zowel mechanische als elektronische schakelsystemen. “Dat maakt in de cyclocross echt een verschil”, zegt kersvers Belgisch kampioen Klaas Vantornout. “Zeker wanneer je de fiets op de schouder moet nemen, zoals in de zware zandstrook op het Belgisch Kampioenschap in Mol.”

Meer snelheid

“We zien de laatste jaren dat het veldrijden ook op het vlak van parcoursen professioneler wordt. Door een betere preparatie van de ondergrond is de snelheid omhoog gegaan en begint een crosswedstrijd aan te leunen bij een wegwedstrijd”, aldus Jochen Bessemans. “Daarom hebben we in samenspraak met onze professionele teams de geometrie van de X-Night lichtjes aangepast. Het balhoofd en bracket zijn iets lager, wat iets dichter aansluit bij onze huidige race geometrie. Verder zorgt de 27,2mm carbon zadelpen voor de demping van trillingen, wat vermoeidheid tegengaat. De achtervork is herontworpen om opeenstapeling van modder te voorkomen. Tot slot hebben we de stijfheid aan het bracket en de balhoofdbuis weten te verhogen.”

Klaas Vantornout en Kevin Pauwels hebben een prototype uitgebreid getest.  Klaas Vantornout: “Zowel Kevin als ikzelf waren onder de indruk van deze nieuwe fiets. Hij vormde voor ons zo’n grote verbetering dat we hem op 26 december al gebruikten tijdens de wereldbekerwedstrijd in Heusden-Zolder.” Ondertussen werd Vantornout niet enkel Belgisch kampioen op de nieuwe Ridley X-Night, maar won Pauwels er ook de Grote Prijs Sven Nys in Baal en de wereldbekerwedstrijd in Rome mee. De nieuwe X-Night is beschikbaar bij Ridley-dealers vanaf mei.