SLX is uiterlijk een mix tussen XTR en Deore XT, maar valt dus onder die twee groepen. Een korte proefrit met SLX-prototype onderdelen gaf aan dat de functie nauwelijks onderdoet voor Deore XT. Het grote verschil zal dus vooral in gewicht zitten. En SLX moet het zonder de superieure Dual Control-schakeling met de remgrepen doen.
Ander mountainbikenieuws betreft 29″ Deore XT-wielen, een nieuwe remgreep voor XTR en een mooi gevormde schijfrem die niet bij een specifieke groep hoort. en een verandering die de komende jaren waarschijnlijk flink opgang zal vinden is de nieuwe steekas-standaard voor voorwielen. Het gaat hier om een 15 millimeter steekas, dus zoals bij motorfietsen, maar dan speciaal voor crosscountry. FOX en Marzocchi komen met de vorken, Shimano levert wielen en naven op XTR en Deore XT-niveau.
Op racegebied komt naast de huidige zilveren 105-groep ook een zwarte versie. Het belangrijkste nieuws op racegebied lijken de Japanners achter te houden. Want tijdens de Ronde van Mallorca (deze week) hebben we een geheel nieuwe Dura Ace-onderdelen gespot en ook met de electronische groep rijden steeds meer profs in de rondte. In Fiets nr. 3 – 2008 brengen we daar meer over.