Hydraulische schijfremmen op racefietsen worden ‘het’ komend seizoen. SRAM heeft ze al –HRD-, Shimano heeft ze onlangs geïntroduceerd.

We spraken tijdens de introductie van de nieuwe Shimano hydraulische schijfremmen op Sicilië met Tim Gerrits, product coördinator tussen Japan en Europa. Op de foto is hij in de weer met een fiets met gewone remmen!

Voor wie brengt Shimano deze remmen?
‘De Target groep is de enthousiaste wielrenner, niet zozeer voor professionele renners. Eigenlijk is het high end voor de Gran fondo rijders. Het gebruik van hydraulische schijfremmen is nog niet toegestaan door de UCI. Wel al bij de cyclocross wedstrijden. Een aantal profs van het Rabo ‘Off Road’ team rijden daar al mee’. Onder andere Lars van der Haar die al twee wereldbeker wedstrijden won –en uitvoerig het remsysteem prees. Gerrits vervolgt: ‘Doordat de profs de remmen op de weg nog niet mogen gebruiken hebben we de 785 remmen op Ultegra niveau geplaatst’. Shimano levert vanaf pakweg januari 2014 kits: remklauwen, schijven, leidingen en 11-speed Dual Control Di2 hendels. ‘Maar waarschijnlijk zullen er begin van 2014 vooral complete fietsen met de 785 delen te koop zijn. En we verwachten dat 2015 helemaal het jaar van de racer met disc brake gaat worden.’

Een doorbraak?
Gerrits vervolgt: ‘Of er vanaf 2015 maar racers met schijfremmen zijn? Dat is koffiedik kijken. Hoe de markt zich gaat ontwikkelen is nog even de vraag. Er zijn op dit moment volop technische vragen van de fabrikanten. Zo is het nog maar de vraag of de montage ‘post mount’ of ‘international standaard’ wordt. En krijgen de wielen straks steekassen of toch gewoon snelspanners. En hoe zit het met het spaakpatroon?’ Daarnaast is het nog de kwestie van de doorsnede van de schijf. 120, 140 of 160 mm. Gerrits: ‘120 mm zou het mooiste zijn en het beste bij een racefiets passen. Maar dan heb je weer problemen met de warmteafvoer. 160 mm is dan weer te groot, teveel mountainbike. 140 mm is op dit moment het meest ideale’. En de wielen? ‘Het zijn nu nog standaard 29er wielen, maar is zeker ruimte voor lichtgewicht wielen met een mooie kleine rotor. En er mag ook nog gekeken worden naar de kabelvoering; ook hier moet je waken dat het niet teveel ‘mountainbike’ wordt’.

Hoe staat Shimano in de kwestie dat de UCI de remmen nog niet heeft goedgekeurd?
Gerrits is hier zorgvuldig in ‘Shimano is slechts leverancier van onderdelen. Het is niet aan ons om het gebruik van ‘disc brakes’ er ‘door te drukken’. De UCI heeft ze goedgekeurd als product. We werken continue samen met andere leveranciers in een werkgroep (WFSGI – World Federation of the Sporting Goods Industry). Er zijn op dit moment vooral issues als aansprakelijkheid, de kwaliteit van de frames en fietsen en het verhoogde remvermogen van schijfremmen ten opzichte van velgremmen die een nog bestudeerd worden. En ook: moeten alle teams dan over? SRAM en Shimano hebben al wel ‘disc brakes’, Campagnolo niet. Zo simpel is het dus niet’.

In FIETS 11 een eerste test van de 785 remmen.