Voor het modellenjaar 2012 komt Specialized met een serie cyclecross- en baanfietsen. FIETS maakte kennis met deze fietsen op de perspresentatie in het Californische stadje Monterey.

 

Cyclecross

Voor cyclecrossers komt Specialized met de Crux. Deze crossfiets heeft een uit E5-aluminium gebouwd frame met daarin een gebogen carbon voorvork. Zoals de naam al doet vermoeden is het model Crux Comp Apex Disc, uitgerust met schijfremmen. Het betreft mechanisch aangestuurde exemplaren. Alle kabels gaan door het frame. Het balhoofd heeft bovenin een 1 1/8” lager en beneden een 1 ½” exemplaar. Specialized ontwikkelde een set van drie verschillende banden voor cyclecrossfietsen. De Trigger is geschikt voor asfalt, harde ondergrond en gravel. Voor gemengd parcours is er de Tracer en voor modder en natte omstandigheden de Terra.

Over zanderige heuvels bij de Californische stad Monterey maakte ik een testrit met de Crux. Jammer genoeg was er geen model met schijfremmen beschikbaar. Op een paar pittige klimmetjes, brede paden en veel draaien en keren op singletrails, liet de Crux zijn kwaliteiten zien. Zelf ben ik geen ervaren cyclecrosser, dus een echt afgewogen oordeel kan ik niet geven. Maar wat me opviel was dat het geen lichtgewicht fiets is, eerder degelijk. De fiets voldoet prima voor de recreatieve fietser of de beginnende wedstrijdrijder. Hij stuurt strak en reageert heel voorspelbaar in alle denkbare situaties.

 

Baan / fixed gear

De Langster is gebouwd voor fietsers die graag rondjes willen rijden in een velodroom, of met een ‘fixed gear’ door de stad. Er is keuze uit drie modellen. Twee van A1 Premium aero aluminium buizen en een van staal. Het stalen model en het aluminium model Pro hebben een lager in het achterwiel, dat door omdraaien van het wiel kan worden gebruikt als een doortrapper met een fixed lager of als vrijloopnaaf. De Pro zal ongeveer € 1700 gaan kosten en dat lijkt een scherpe prijs.