Specialized 2012. Tarmac SL4 voor profs en bijna profs
Ronald Jacobs
13 juli 2011
FACT noemt Specialized het carbon dat ze gebruikt voor de productie van carbon frames en onderdelen. FACT is de afkorting van Functional Advanced Composite Technology. De totstandkoming van een FACT-product gaat in vijf stappen. Ten eerste onderzoekt Specialized waarvoor de rijder het materiaal nodig heeft. Is dat voor competitief, of crosscountry gebruik, of juist voor meer comfort? Aan de hand van het antwoord wordt bij de constructie van een frame de noodzakelijke combinatie van stijfheid, flexibiliteit, sterkte en gewicht bepaald. De vervolgstap is nagaan wat technisch mogelijk is, en het zo nodig ontwikkelen van nieuwe technologieën. Derde stap is het selecteren van de materialen. Welke soort (lees: kwaliteit) gebruik je waarvoor. Carbon gebruik je nu eenmaal in combinatie met andere materialen. Uiteraard is de manier waarop het carbon wordt ‘gewikkeld’ van groot belang voor de uiteindelijke stijfheid, sterkte en flexibiliteit van een frame. De logische volgende stap is dan het bepalen van het fabricageproces. In de nieuwe Tarmac SL4 racefietsen wordt het frame samengesteld uit vier hoofdgroepen. De liggende achtervork, BB en de onderste delen van de zitbuis en onderbuis worden als één stuk geproduceerd. Dit om een zo stijf mogelijke achtertrein te krijgen. Het balhoofd, bovenbuis en onderbuis worden eveneens als één stuk gefabriceerd. De twee samengestelde delen worden vervolgens verbonden met de (losse) zitbuis, staande achtervork en de achterpadden. Stap vijf is heel veel testen. Eerst in het laboratorium, waar de frames in testopstellingen op hun donder krijgen en vervolgens door verschillende groepen fietsers. De feedback wordt gebruikt om weer terug te gaan naar stap één, enzovoort.
Voor er een definitief product is, worden de vijf stappen zeker een keer of vijf herhaald.Tarmac SL4
Voor het modellenjaar 2012 komt Specialized met de vierde generatie van haar competitieve racefiets de Tarmac. In maat 56 cm is het frame zelfs 90 gram lichter geworden. De ratio stijfheid-gewicht is met 19% toegenomen ten opzichte van het frame waarop vorig jaar de Tour de France is gewonnen. De Tarmac zien we trouwens opvallend veel in het profpeloton. HTC-Highroad, Astana en Saxo Bank rijden er op. Boven in het balhoofd zit een 1 1/8” lager en onder een 1 3/8” exemplaar.
Amira SL4 voor dames
Voor de vrouwelijke fietsers heeft Specialized de Amira SL4 ontwikkeld. Feitelijk een Tarmac met een aan de lichaamsbouw van vrouwen aangepaste geometrie. Gelukkig hebben de designers afgezien van ‘zuurstok kleurtjes’ en zien de fietsen er sportief uit.
Rij impressie Alles klopt aan de nieuwe Tarmac SL4: efficiënt, strak sturend en comfortabel. Het is Specialized gelukt om met de SL4 de SL3 te overtreffen. Ik had het genoegen om er mee door het heuvelachtige landschap rond de Calfornische stad Monterey te mogen fietsen. De snelle afdalingen zijn op deze fiets een waar feest. Net als de soms pittige klimmen trouwens. In het exemplaar waar ik op reed zaten niet de hoge carbon velgen, maar wat lagere exemplaren. Ook al ogen deze dan wat minder spectaculair, ze zijn zonder twijfel de betere keus voor de Nederlandse en Belgische omstandigheden. Ze geven net dat beetje meer comfort op onze klinkerwegen en fietspaden die hun beste tijd hebben gehad.Let op als een testrit op de Tarmac gaat maken, het is een ‘must have’ fiets. De prijs is nog niet bekend, dus of er een tweede hypotheek voor nodig is, moet nog blijken.
Ronald Jacobs
13 juli 2011
Gerelateerd nieuws
Mountainbiketest | Specialized Epic HT, weet nergens echt kleur te bekennen
25 november 2024 - Nieuws
Mountainbiketest | Specialized Chisel Comp, lijkt sterk op de bekende carbon variant
11 oktober 2024 - Nieuws
Nieuwe Specialized Stumpjumper 15, met Genie shocks en aanpasbare geometrie
2 juli 2024 - MTB nieuws