29 inch rules bij Specialized
De ingezette trend om mountainbikes uit te rusten met wielen geschikt voor 29 inch banden, in plaats van de tot nu toe gebruikelijk 26 inch, wordt in het modellenjaar 2012 met kracht doorgezet. De meeste modellen komen beschikbaar in zowel 26 als 29 inch, sommige zelfs alleen in 29 inch. Specialized geeft daarmee aan overtuigd te zijn dat 29 inch de standaard wordt.

Om hun mountainbikes met grote wielen optimaal te laten presteren, zijn de nodige componenten aangepakt en aangepast. Om te beginnen zijn er nieuwe wielen ontwikkeld voor de Stumpjumper hardtail, Stumpjumper full suspension, Epic, Camber en EVO-modellen. Er is een carbon wielset beschikbaar met een 28 mm brede velg waar banden tot 2,5 inch op passen. 32 spaken moeten voor voldoende stijfheid zorgen, net als de dikke 28 mm as. De inbouwbreedte van het achterwiel is toegenomen naar de inmiddels afgesproken standaard van 142 mm (was 135). Om de 29 inch mountainbikes de berg op te krijgen, zijn lichtere versnellingen gemonteerd. 36 tandjes achter is de regel. Omdat het balhoofd hoger zit, zijn sturen gemaakt die wat minder ‘rise’ hebben. Bij Specialized noemen ze dat mini rise, omdat het stuur slechts 10mm omhoog loopt. Met 72 cm zijn de sturen wel stevig breed. Er zijn voorvorken beschikbaar met de inmiddels bekende brain-technologie, die deinen moet tegengaan.

Stumpjumper FSR (fullsuspension)
Inmiddels zit het model Stumpjumper dertig jaar in het programma. Natuurlijk herinnert niets meer aan het stalen model zonder enige vorm van vering van toen. De 2012 Stumpjumper FSR is een rasechte fullsuspension trailbike. Een fiets om de bossen en bergen mee in te trekken, technische trails te overwinnen, of gewoon relaxed te cruisen. Het high end model, de S-works, heeft een fraai carbon frame, standaard een verstelbare zadelpen, een slechts dertig gram wegende kettinggeleider (de dangler), en carbon velgen. De kabel van de in drie standen verstelbare zadelpen zit fraai in het frame weggewerkt.

autosag demper

Een mooie en vooral praktische uitvinding is de ‘autosag’ demper. Op kinderlijk eenvoudige wijze is de ‘sag’ (de voorspanning) van de demper in te stellen. Dat gaat in vier stappen. Draai de compressie in de stand open (de blauwe knop op de demper). Pomp de demper te hard op. Ga op de mountainbike zitten en druk de autosag knop in tot er geen lucht meer uit komt. En klaar is de instelling van de voorspanning. We hebben het geprobeerd en het werkt helemaal top. Heeft het ook een nadeel? Zeker, het is alleen nog maar verkrijgbaar op de Stumpy. Dat zal in 2013 wel anders zijn voorspellen wij.

Rij impressie
Uiteraard hebben we de Stumpjumper full suspension 29 inch op de trails geprobeerd. Deze mountainbike doet wat hij beloofd en dat is heel veel comfort geven en heerlijk over soms lastige singletrails sturen. Wat hij wat minder doet als de 26 inch versie, is hele steile klimmen omhoog rijden. Al is het verschil klein. Na deze eerste kennismaking mag de conslusie zijn dat de Stumpjumper FSR 29” een topfiets is.