SRAM zet WiFLi concept breder in de markt
Mathijs Wagenaar
25 april 2012
Voor de keuze van een klimverzet zijn er een aantal opties. Zo kun je voor een triple of compact crankstel kiezen. SRAM heeft met de WiFLi-techniek ook een optie in handen om de steilste beklimmingen te bedwingen. De WiFLi-techniek bestaat uit een cassette met een groter tandwiel (11/26 of 11/32) en een achterderailleur met een langere arm. In combinatie met een compact crankstel levert dit een brede range aan versnellingen op. Deze techniek komt er nu ook voor de SRAM Red- en Force-groep. Deze derailleur is onder andere nodig om een grotere variatie van kettinglengte op te vangen.Naast de Apex- en Rival WiFLi-onderdelen komt er nu dus ook voor de Red- en Force-groepen een langere achterderailleur. De derailleurs zijn uitgerust met de technieken die we bij deze groepen al kenden. Het gebruik van carbon en keramische gelagerde derailleurwieltjes maakt de Red een exclusief model. Het topmodel weegt slechts 167 gram, het Force model iets meer met 190 gram. (volgens opgave van fabrikant).Het WiFLi-concept kun je inzetten met een standaard crankstel of een compact model. Kies je voor een compact model in combinatie met een 11-32 cassette dan heb je een erg brede versnellingskeuze. Het lichtste verzet is dan voor een 34 kettingwiel en achter heb je een 32. Bij een triple-variant van bijvoorbeeld Shimano is dit voor 30 en achter een 27. Hiermee komt het systeem van SRAM uit op een verzet dat net even lichter is.Wil je overstappen op dit systeem? Dan heb je naast de langere derailleur en cassette ook een langere ketting nodig.Prijzen: WiFLi achterderailleur Red 340 euro en Force 139 euro. Dus voor 23 gram minder gewicht voor het Red-model betaal je 200 euro meer! Vanaf komende zomer zijn de modellen beschikbaar.www.sram.com
Mathijs Wagenaar
25 april 2012
Gerelateerd nieuws
Nieuw en getest | Hammerhead Karoo, nog nooit zo’n fijne fietscomputer gebruikt
15 mei 2024 - Nieuws
Mathijs Wagenaar
Deze wielertechneut maakt de mountainbiketesten en veel techniektesten voor Fiets. Van pompje tot powermeter, van zadel tot ondershirt, Mathijs test alles tot het stuk gaat. De combinatie van een opleiding “industrieel productontwerp” met een niet onverdienstelijk mountainbike verleden (sinds hij bij Fiets werkt is zijn vorm overigens niet meer wat het geweest is ;-)) staat garant voor interessante invalhoeken. Fabrikanten sidderen als Mathijs weer een nieuwe test aankondigt. Drijft eindredacteur Peter tot waanzin met zijn ‘of/als’ dialect, maar komt uiteindelijk toch altijd tot fraaie testen met bijzondere conclusies.
Meer artikelen van Mathijs Wagenaar