Alweer een zege voor Tom Boonen. Alweer wint de Belg op een nieuwe fiets. Won hij eerder dit voorjaar zijn wedstrijden op twee verschillende fietsen, Parijs-Roubaix won hij op de Specialized S-Works Roubaix SL4.

Volgens de regels van de wereld wielerbond UCI moeten fietsen tegenwoordig officieel worden gepresenteerd, voordat ze in wedstrijden mogen worden gebruikt. Dat deed Specialized nog net voor de start. Veel details kregen we niet over hun winnende fiets.

Op het eerste gezicht heeft de nieuwe fiets voor Roubaix een aantal veranderingen ondergaan. De belangrijkste is aan het Zertz schokbrekersysteem. De inzetstukken zijn niet alleen groter dan voorheen, ze worden ook anders op het frame gemonteerd, voor het nog effectiever opvangen van de schokken.

Zithouding

De meetwaarden van het testframe zijn niet openbaar gemaakt. Wel weten we dat het prototype van Tom Boonen 7,53 kilo weegt en afgemonteerd is met Sram Red 2012. Boonen en zijn ploeggenoot Zdenek Stybar hebben de fiets begin februari voor het eerst getest op de kasseien in Mol. De fiets komt waarschijnlijk dit najaar in een kleine oplage op de markt.

Behalve het frame is ook de zadelpen grondig vernieuwd, de COBL GOBL-R. Volgens ontwikkelings directeur Chris D’Aluisio van Specialized dempt de pen de schokken twee maal beter dan voorheen. Daarnaast zou de COBL GOBL-R stijf genoeg zijn, zodat je op een gewone weg niet het gevoel krijgt dat je zadel beweegt. De zadelpen weegt 230 gram.
Tom Boonen heeft dit seizoen een aantal opmerkelijke veranderingen in zijn zithouding aangebracht. Zijn zadel staat een centimeter hoger en hij rijdt met stuur van 44 centimeter breed, in plaats van 46. Ook heeft hij speciale inlegzooltjes om zijn trapomwenteling te optimaliseren. Volgens Specialized bespaart de nieuwe positie Boonen 20 watt bij een gemiddelde rijsnelheid.