Nope, niet de nieuwe Madone. Maar de Domane. Een racefiets speciaal ontwikkeld voor de klassiekers –daar waar je veelvuldig kasseien onder je wielen krijgt. De fiets voor Fabian. Even enkele highlights van deze net geïntroduceerde nieuweling.

Het frame heeft een zogenaamde Isospeed ‘decoupler’ in de staande buis. Kort gezegd: de zadelpen is geisoleerd van de staande buis middels een deel wat de klappen opvangt. Aan de voorkant is er een voorvork met een iets grotere sprong ( 48 in plaats van 43) gemonteerd. Dat zorgt voor meer ‘flex’. En de Domane is rond een nieuwe Performance geometrie gebouwd: iets langere achtervork, een grotere vorksprong, een gematigde balhoofdhoek, een lagere brackethoogte en een steilere zithoek. Wat gebleven is de BB90 bracket, nu aangevuld met een 3 S Chain Keeper: de ketting kan dus niet meer tussen crankstel en frame vallen.

De derailleurkabels –mechanisch en elektrisch- lopen nu aan de linkerzijde van de onderbuis intern. De remkabel loopt door de bovenbuis. ‘Performance Cable Routing’ noemt Trek dit. Ook nog: 1050 gram voor het frame, gebouwd van OCLV 600 carbon en ‘hidden fender mounts’. Je kunt zowel 23 als 25 mm banden monteren.

De Domane zal als complete fiets en als frameset te koop zijn. En uiteraard zit de Domane ook in Project One. Later meer. Straks een eerste testrit.