Met de nieuwe Émonda komt Trek met een spectaculaire introductie. Namelijk de lichtste collectie productieracefietsen die ooit is gemaakt. In 2012 werd het doel gesteld door het raceproductieteam om een fiets van 10lbs./4.65Kg te ontwerpen en te produceren. Nu, anno 2014 presenteert Trek de Émonda SLR 10, een fiets die 4.65 kg weegt.

foto (5)De naam Émonda is niet zomaar gekozen. Émonda komt van het Franse werkwoord émonder, wat wegsnoeien/ uitkleden betekent. De Émonda SLR 10 heeft dan ook een geheel nieuw ontwikkeld OCLV 700 carbon frame met een Bontrager SLR Ride Tuned seatmast cap. Verder is deze fiets voorzien van een nieuwe Bontrager XXX geïntegreerdestuur/stuurpen-combinatie en nieuwe Bontrager Speed Stop remmen. Een SRAM RED onderdelengroep, Tune tubular wielset en een Ride Tune Komm-Vor Plus carbon zadel maken deze fiets compleet en dragen bij aan deze uiterst lichte rasklimmer.

Complete Émonda lijn
De Émonda komt in drie frame variaties met verschillende afmontage van Shimano en SRAM.
Émonda S, OCLV 300 carbon, Émonda SL, OCLV 500 carbon en de Émonda SLR met OCLV 700 carbon frame. De prijzen zullen variëren van € 1499, – voor een Émonda S 4 met Tiagra 10 speed, tot een Émonda SLR 10 met een adviesprijs van € 12.999, –

Émonda S 4 € 1,499.00
Émonda SL 5 € 2,299.00
Émonda SLR 6 € 4,999.00
Émonda S 5 € 1,799.00
Émonda SL 5 WSD € 2,299.00
Émonda SLR 8 € 6,799.00
Émonda S 5 WSD € 1,799.00
Émonda SL 6 € 2,799.00
Émonda SLR 9 € 9,299.00
Émonda S 6 € 2,199.00
Émonda SL 8 € 3,799.00
Émonda SLR 10 € 12,999.00
Émonda SL frame set € 1,599.00

Lichtgewicht en toch de beste rijeigenschappen
Size-Specific Ride Tuned Performance: Met behulp van het grote netwerkaan ingenieurs en carbonexperts bij Trek heeft het R&D team het meest precieze en meest verfijnde optimalisatieproject op het gebied van framebuizen in de geschiedenis van Trek kunnen afronden, welke drie jaar lang heeft geduurd. Doordat dit team zich heeft gericht op elke carbondraad, elk detail en de rijeigenschappen, is er een collectieracefietsen met de allerlichtste frames in hun klasse uitgekomen. Met als kroonstuk het Émonda SLR frame, die maar 690 gram weegt.

Frank Schleck, Bob Jungels en Stijn Devolder zijn van af het begin nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de Émonda. Bob Jungels: ”Ik was echt verbaasd de eerste keer hoe deze fiets stuurt en het gevoel dat deze fiets geeft, ondanks zijn lichte gewicht”.

Nieuw Bontrager onderdelen
Bontrager XXX geïntegreerde stuur/stuurpen-combinatie

Naast het Émonda frame is er ook een nieuwe Bontrager XXX geïntegreerde stuur/stuurpen-combinatie ontwikkeld. Dit nieuwe stuur bespaart 75 gram met een vergelijkbare Bontrager XXX stuur- en stuurpencombinatie en behoudt tegelijkertijd dezelfde stijfheid. 129 mm drop, 93 mm reikwijdte, en Blendr-compatibel.

Blendr
De Bontrager XXX stuur/stuurpen-combinatie bevat de nieuwe Bontragerintegratietechnologie, Blendr. Blendr monteert naadloos Bontrager Trip-computers, Bontrager Ion verlichting en Garmin computers op het XXX stuur/stuurpen, zodat alles vastzit, zonder kabelbinders.

Bontrager Speed Stop remmen
De Bontrager Speed Stop remmen op de nieuwe Émonda worden direct op het frame gemonteerd met twee bouten; zo worden minder onderdelen gebruikt, en wordt 50 gram per remhoef bespaard t.o.v. een Ultegra remhoef  terwijl de remprestatie wordt verhoogd, aldus Trek. De instelbare hefboomwerking, quick release met twee standen, en een ultrawijde stand dragen allemaal bij tot de veelzijdigheid en afstelbaarheid van de SpeedStop rem. De combinatie van de Émonda met de Speed Stop remmen maakt het mogelijk om met bredere banden te rijden.

DuoTrap S
Wat voor de Madone en de Domane al een uniek kenmerk is, de DuoTrap sensor in de achtervork is voor de Émonda verder doorontwikkeld. DuoTrap S met Bluetooth en ANT+.

Ook deze tweede generatie van de Bontrager snelheids- en cadanssensor, DuoTrap S, wordt direct in de achtervork geïntegreerd. Zo blijven de sensor en magneet op de juiste plaats zonder kabelbinders en zonder angst dat de sensors tijdens het rijden verplaatsen of het contact met de magneet verliezen. De DuoTrap S is anders dan de huidige DuoTrap sensor: hij biedt Bluetooth en ANT+ verbindingen, evenals een ander montagesysteem dat voor een mooier design staat.