Gisteren al het nieuws over de nieuwe Madone 7-series, vandaag een korte testrit met de nieuweling. Nou ja, niet de ‘7’, wel de ‘6’. Maar de 7 en de 6 hebben meer overeenkomsten dan verschillen. Wat maakt deze Madone de ‘new Madone’? Was de ‘oude’ Madone vooral heel rond en geovaliseerd, de nieuwe ‘7’ is een echte aerodynamische ‘road racer’. Het frame is volgens de KVF (Kammtail Virtual Foil) ontworpen. Weinig ronde vormen, eerder druppelvormig en driehoekig. Het meest zichtbaar is dit in de balhoofdbuis, de overgang tussen balhoofdbuis en de boven- en onderbuis en de overgang van de bovenbuis naar de staande achtervork.
Maar echt opvallend is de plaats van de achterrem: niet meer op de staande achtervork, maar onder het bracket. Daar, waar je de rem ook vaak ziet bij een tijdritframe. De voorrem is ook meer geïntegreerd als voorheen; in de KVF voorvork uiteraard. 25 watt krijg je er ‘gratis’ bij volgens Trek. Gebleven zijn de BB 90 bracket en de ‘ride tuned’ zadelpen.
De kabels lopen allemaal binnendoor; de achterremkabel door de onderbuis uiteraard. De rem ‘wijder’ zetten om het wiel te wisselen? Vlak bij de ingang in de onderbuis is een soort ontkoppeling geplaatst. Wel zo handig! Nieuw is ook nog de extra dunne laklaag op sommige frames. Gewicht: een ‘7’weegt 750 gram; dat is dan wel een zwart frame zonder decals.
We konden de nieuweling op een paar heuvels in de buurt van Francochamps uit proberen. Heel veel verklappen doen we (nog) niet, wel dat de Madone echt een nieuwe Madone is. Deze ‘6’ met Dura-Ace 10-speed en de eigen Bontrager remmen – het Radioshack team gebruikt de nieuwe Dura-Ace remmen- afgemonteerde ‘6’ voelde eerlijk net wat strakker aan als een ‘oude’ 6.9. Net iets stijver, net wat stabieler. Iets wat we ook al merkte bij de Domane. OCLV Carbon is natuurlijk ook al toe aan zijn tiende (!) jaargang.
En de hamvraag: de remkracht? De testfiets was met nieuwe Bontrager Aeolus 3 wielen uitgerust. Carbon velgen met bijbehorende remblokken. En dat is meer bepalend dan de plaats van de achterrem….Je leest meer over de Trek in FIETS 8.