Ook Orbea kan niet achterblijven met mountainbikes met grote wielen. Hiervoor bouwden de Spanjaarden het succesvolle Alma-model om tot een 29-er versie. Orbea dankt zijn bekendheid op de weg aan het team Euskaltel. Op de mountainbike is Julien Absalon de grote man van Orbea met twee Olympische en vier WK-titels. Wij testten de Alma 29 S Team, het topmodel binnen het 29-er assortiment.

De basis
De basis van de Alma 29 S Team is een volledig monocoque carbon frame, verkrijgbaar in de maten S, M, L en XL en in drie kleuren. Ook bij de Spanjaarden is de trend van afkortingen ingezet. Zo is het frame voorzien van de zogenaamde DCR en SSN technologie. DCR staat voor Direct Cable Routing. Hiervoor vinden we op het balhoofd een mooi vormgegeven plaatje waar de versnellingskabels in komen. Op het frame zitten diverse kabelgeleiders die de Gore-kabels extern via de kortste weg naar de derailleurs moeten loodsen. SSN staat voor Size Specific Nerve. Zo geeft Orbea kleinere frames minder stijfheid en grotere frames juist meer. Dit om voor de verschillende berijders min of meer dezelfde rijeigenschappen te geven. De schuine onderbuis is iets breder uitgevoerd om opspattende modder beter tegen te houden, slim. Het achterwiel zit met een quick release in het frame, voor is er een 15 millimeter steekas gekozen. De achterremklauw is met een IS passing. Dit houdt in dat er een adapter nodig is om de SRAM X.X-remklauw met Direct Mount montage te monteren. Opvallend: op het frame zit -na registratie – levenslange garantie.

Geometrie
Wij testten een maat L, deze heeft volgens opgave een halve graad steilere balhoofdshoek (72 graden) dan de twee kleinere maten. De balhoofdbuis is met 13 centimeter behoorlijk aan de maat. Voor de lagering vinden we onder een groot 1,5″ lager en boven de 1 1/8 maat.  Standaard zit er een bovenste balhoofdkap op van 15 millimeter hoogte. Je zit dan met de grote wielen snel behoorlijk rechtop. Wij hadden voor een testritje de bovenste balhoofdkap verwijderd om toch enigszins een sportieve houding te hebben. Liever hadden we een platte balhoofdkap gezien als eerste montage. Je kunt dan lager en ook altijd hoger met vulringen. Om de wielbasis iets korter te maken, is de zitbuis voorzien van een lichte knik. Het ontwerp van de Twin Clamp zadelpenklem geeft de fiets nog een extra beetje technische uitstraling mee.

Afmontage
Met een complete SRAM X.X-groep, Rock Shox SID Blackbox, FSA carbon delen als afmontage moge het duidelijk, het gaat hier om een competitie setup. Wat achterblijft zijn de wielen. De Mavic Crossmax-modellen zijn behoorlijk aan het gewicht in vergelijking met de overige componenten. Voor 2013 staat er voor Mavic een nieuwe wielenlijn voor de 29-er op het programma. Hier zit wellicht een beter passende set bij die op dit racemonster past… Ook de Toro Tubeless Ready banden van Hutchinson zijn vrij lomp voor gebruik in de Benelux. Ze geven veel grip, maar lopen wel relatief zwaar en ze wegen 740 gram per stuk. Ook vallen ze behoorlijk smal uit volgens opgave zijn ze 57 mm breed, meten we zelf dan komen we op 48mm. De complete fiets weegt 9,6 kg, exclusief pedalen.

In het veld
Met de stuurpen zo laag mogelijk vonden we een behoorlijk sportieve zit. Dieper zou eventueel kunnen met een stuurnok met negatieve hoek. De voorvork -100 millimeter – heeft een volledig carbon kroonstuk en balhoofdbuis. Hiervan is te merken dat de stijfheid minder is, wel is deze net wat lichter dan een aluminium exemplaar. Een lock out op het stuur missen we, deze is eventueel met een upgrade (vanaf € 131,45) te plaatsen. De bekabeling met Gore Ride On versnellingskabels voelt soepel. Wat we al eerder opmerkten is de enorme directheid van het schakelen van de SRAM XX groep. Ook op de Alma met de Gore kabels valt dit op. Het stuurgedrag is door de iets steilere balhoofdhoek net iets directer, kortere bochtjes gaan net wat makkelijker. Bij stevig aanzetten voelt de fiets erg direct. De zadelpen met een 31,6 millimeter maat geeft niet veel mee, comfort haal je hier dus niet uit. De Spanjaarden plaatsen een Selle Italia SLR XC gel flow zadel. Dit voelt vrij hard, maar was voor ons een prettige verrassing!  Let op: zonder carbon montagepasta aan de zadelpen zakte deze. Met pasta bleef deze netjes in positie.

Conclusie
Orbea kiest met het Alma 29S Team frame voor een eigen weg en ontwerp. Geen interne bekabeling, maar wel modern met een BB30-lagering voor de trapas, tapered balhoofd en mooie details van zadelpenklem en kabelhouder. Ook is de vormgeving met de knik in de bovenbuis en de vorm van de buizen net even anders dan we gewend zijn. Qua rijeigenschappen voelt de fiets strak aan, scherp sturend door de iets steilere balhoofdhoek. Wanneer het nog past binnen je budget, dan zouden we een lichter setje wielen en banden aanbevelen. Dit verdient de fiets.

Gaat dit model boven je budget? Er is vanaf € 2799,- een Alma 29 S50 carbon met SRAM-onderdelen en Rock Shox Reba-voorvork.

Orbea Alma S Team € 5399,-
www.orbea.com

Frame ALMA OMS 29
Voorvork Rock Shox SID WC 29 100
Crankstel SRAM XX BB30 26×39
Balhoofd SEMI INTEGRATED ORBIT ZS 1/2
Stuur FSA K-FORCE
Stuurpen FSA OS-99
Shifters SRAM XX
Remmen SRAM XX DISC
Achter derailleur SRAM XX
Voor derailleur SRAM XX
Ketting SRAM PC 1090
Cassette SRAM XX 11-36 10
Wielen MAVIC CROSSMAX 29 TL
Banden HUTCH TORO READY 29×2.15
Zadelpen FSA K-FORCE LIGHT
Zadel SELLE ITALIA SLR XC GEL FLOW